Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش هیجانی در پیشبینی خودکارآمدی عمومیدانشآموزان
دوره متوسطه انجام شد. مطالعه حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی همبستگی و به لحاظ هدف نیز
کاربردی است. جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر ماهشهر
بود که با شیوه نمونهگیری خوشهای ۱۷۸ نفر به عنوان نمونه انتخاب و به پرسشنامههای هوش
هیجانی برادبری- گریوز (۲۰۰۵) و خودکارآمدی جینک و مورگان (۱۹۹۹) پاسخ دادند. دادههای
جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان و
با استفاده از نسخه ۲۶ نرمافزار SPSSتجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد بین هوش هیجانی و
ابعاد آن با خودکارآمدی دانش آموزان رابطه مثبت معناداری وجود دارد (p>۰/۰۵). نتایج آزمون
رگرسیون نیز نشان داد که ابعاد هوش هیجانی در در پیشبینی خودکارآمدی عمومی دانشآموزان
نقش دارد (p>۰/۰۵). همچنین آگاهی اجتماعی سهم بیشتری در پیشبینی و تبیین خودکارآمدی
عمومیدانشآموزان دوره متوسطه داشت. این یافتهها اهمیت هوش هیجانی را در بهبود خودکارآمدی عمومی دانش آموزان نشان میدهد
Machine summary:
لذا توجه به عوامل مؤثر در يادگيري دانش آموزان از اهداف مهم در برنامه ريزي نظام هاي آموزشي به شمار ميرود (پروين پور، نصيري و بلالي، ١٣٩٨)، چراکه کاهش يادگيري و در نتيجه افت تحصيلي هزينه هاي زيادي براي دانش آموزان ،خانواده ها و جامعه در پي دارد (توده رنجبر و عراقي، ١٣٩٧)، از اين رو جهت حفظ توان علمي و ارتقاء سطح سلامت دانش آموزان به عنوان سرمايه هاي انساني نظام آموزشي و پيشگيري از به هدر رفتن منابع مادي لزوم توجه به شناسايي عوامل مؤثر در يادگيري آنان مطرح ميگردد.
دانش آموزاني که احساس خودکارآمدي بالاتري دارند، تمايل دارند تکاليفي را که به آنها واگذار ميشود را به طور شايسته انجام دهند و همچنين اين افراد در مقايسه با دانش آموزان داراي خودکارآمدي پايين احتمالا در تلاش براي يک تکليف يادگيري مقاومت بيشتري به خرج ميدهند (توده رنجبر و عراقي، ١٣٩٧).
بررسي نتايج مطالعات حاکي از رابطه بين هوش هيجاني و خودکارآمدي است (صيادي و همکاران ، ١٣٩٥؛ تمنائيفر و ليث ، ١٣٩٤؛ کيم و کو، ٢٠٢١؛ سالاورا، يوسان و جاريه ، ٢٠١٧) و به طور کلي شواهد پژوهشي بسياري نشان ميدهند که افراد داراي مهارت هيجاني هستند، يعني کساني که احساسات خود را به خوبي ميشناسند، هدايت ميکنند و احساسات ديگران را نيز درک و به طرز اثربخشي با آن برخورد ميکنند، در حوزه هاي عملي مختلف زندگي، موفق و کارآمد هستند و احساس کارآمدي بيشتري دارند (ميهسکو ٣، ٢٠٢١).
Emotional intelligence and social skills on self-efficacy in secondary education students.
Keywords: emotional intelligence, general self-efficacy, students 1 .