Abstract:
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی روش آموزش ترکیبی بر بازدههای یادگیری دانش آموزان پسردردرس فعالیتهای قرآنی (درس پرورشی) انجام شد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان پایه اول دبیرستانهای پسرانه منطقه 2 آموزش وپرورش شهر تهران در سال تحصیلی 93-94 بودند. دانش آموزان در گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. برای اندازهگیری متغیرها از مقیاس هوش ریون (1937) و پرسشنامههای معلم ساخته عملکرد تحصیلی فعالیتهای قرآنی و نگرش به قرآن استفاده شد. تدریس مباحثی از درس قرآنی در گروه کنترل به روش سنتی و در گروه آزمایش به شیوه آموزش ترکیبی در 13جلسه انجام گرفت. بعد از اتمام جلسات آموزشی مجددا دو ابزار اندازهگیری بر روی افراد نمونه اجرا گردید. جهت تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. یافتهها نشان داد که آموزش ترکیبی موثرتر از روشهای دیگر بود.
The purpose of this study was to determine the effect of blended instruction on learning output (knowledge, skill & attitude) in the Quranic activities in Education office of district 2 of Tehran. Participants included 1200 male junior high school in the academic year of 2014-2015 in Tehran. Experimental and control groups were given the pretest and then, during 13 sessions experimental group trained blended instruction method ,next the post test was given to both groups. Both groups were organized by their school counselor were homogenized in accordance with their junior high school results. Three instruments were applied in this study: Raven Test for Intelligence variable control, Academic Achievement Questionnaire in Quranic activities made by the teacher, and Attitude Assessment towards Quran made by the researcher. To analyze the data and responding to the research hypotheses (research questions) descriptive and inferential statistics (mean and SD), multi covariance analysis of (MANCOVA) was utilized. The findings showed that there was a meaningful difference between the medium of the posttest of the learning output after the elimination of pretest effect. It means that the blended instruction improved the students learning output in the experimental group. Therefore, we can conclude that the blended instruction in learning output was of great help to the improvement of the learning of students in their Quranic activities.
Machine summary:
بررسي تأثيرآموزش ترکيبي بر بازده هاي يادگيري در درس فعاليت هاي قرآني o The Effect of Blended Instruction on the Learning Output in the Quranic Activitieso دکتر اسکندر فتحي آذر* دکتر تورج هاشمي * دکتر يوسف اديب * دکتر شهرام واحدي * دکتر سيد محمد طباطبايي * چکيده پژوهش حاضر باهدف تعيين اثربخشي روش آموزش ترکيبي بر بازده هاي يادگيري دانش آموزان پسردردرس فعاليت هاي قرآني (درس پرورشي ) انجام شد.
ازاين روست که آموزش و يادگيري آيات الهي براي دانش آموزان در اسناد فرادستي مانند: اصل شانزدهم قانون اساسي (١٣٦٨)، مصوبات شوراي عالي آموزش وپرورش (١٣٩٠)، سند تحول بنيادين آموزش وپرورش (١٣٩٠) موردتوجه قرار داده شده است بااين حال ، هنوز اين درس جايگاه واقعي خود را پيدا نکرده است ، زيرابه نظر مي رسد اين درس در سازمان دهي محتواوروش آموزش در مدارس مورد غفلت قرارگرفته است و هنوز اهداف آموزش قرآن در مقاطع مختلف تحصيلي ، تحقق نيافته است (نباتي ، ١٣٨٩و ١٣٩٤) و (طاهري ، ١٣٧٧؛ رهبري نژاد، ١٣٨٠؛ طاهري و دانشور،١٣٨٠؛ سعيدي و پرتو، ١٣٨٦، به نقل از ميرزامحمدي ، افشار، شاهرضايي ، و قبادي ، ١٣٩٢).
□ ب : آزمون عملکرد تحصيلي در درس فعاليت هاي قرآني : در پژوهش حاضر، سطح دانش و مهارت دانش آموزان به وسيله پرسش نامه معلم ساخته هم به صورت کتبي و هم عملکردي براي هردو گروه آزمايش و گواه به صورت پيش آزمون و پس آزمون موردسنجش قرار گرفت .
The effects of blended learning environment on the critical thinking skills of students a Educational Sciences Faculty, Cebeci Campus, Ankara University, Ankara06590 , Turkey Procedia Social and Behavioral Sciences 1744–1748 .