Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر جذابیت و انتخاب مقصد با رویکرد گردشگری ورزشی در مناطق آزاد کشور طراحی و اجرا شد. برای انجام این پژوهش از رویکرد پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش این تحقیق دارای دو جامعه بود. جامعه ی اول مربوط به بخش کیفی تحقیق است و عبارت است از: گروه متخصصان مدیریت ورزشی و بازاریابی و گردشگری (خبرگان) که بر اساس دیدگاه ها و نظرات آنان ابزار تحقیق ساخته خواهد شد (تعداد 15 نفر) و جامعه آماری بخش کمی تحقیق شامل اساتید تربیت بدنی دانشگاه های کشور ، کارشناسان ادارات ورزش و جوانان شهر های مناطق آزاد ، کارشناسان بخش گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ، مدیران آژانس های مسافرتی ، گردشگران ورزشی و به ویژه گردشگران مناطق آزادبودند و با توجه به حجم هر جامعه نمونه آماری مناسب (تعداد 313 نفر) از طریق نمونه گیری طبقه ای و به روش انتساب متناسب با حجم انتخاب شدند. نتایج بخش کیفی پژوهش نشان داد که جذابیت و انتخاب مقصد دارای چهار مولفه اصلی (رضایت گردشگر، شخصیت مقصد (برند)، تصویر مقصد، بازاریابی مقصد) و 15شاخص می باشد. نتایج بخش کمی از دیدگاه نخبگان، که وضعیت کلی جذابیت و انتخاب مقصد با رویکرد گردشگری در مناطق آزاد کشور بالاتر از میانگین و نسبتا مطلوب نشان داد. همچنین شاخص های برازش مدل جذابیت و انتخاب مقصد با رویکرد گردشگری ورزشی در مناطق آزاد کشور نشان داد که مدل ارایه شده دارای برازش مطلوبی می باشد.
Machine summary:
در این قسمت چارچوب مفهومی پیشنهادی تحقیق در قالب ابعاد و مولفه های شناسایی شده ارائه می گردد که نتیجه گام های زیر می باشد: الف) بررسی و تحلیل ادبیات پژوهش: در اولین مرحله، پیشینه نظری و تجربی موضوع جذابیت و انتخاب مقصد با رویکرد گردشگری ورزشی مورد مطالعه قرار گرفت.
جدول 1: مؤلفه ها( مقوله های) شناسایی شده برای جذابیت و انتخاب مقصد با رویکرد گردشگری ورزشی در مناطق آزاد کشور صاحبنظران, مقوله اصلی( مؤلفه ها), مفاهیم شناسایی شده مرتبط م1، م5، م8، م9، م10، م11، م12، م13، م15 , رضایت گردشگر, رفاه گردشگران، فضاهای تفریحی، خاطرات و تجربیات سفر، کیفیت خدمات، کیفیت ارائه خدمات، جاذبه های طبیعی و انسان ساخت، میزان دسترسی، خدمات جانبی، خواسته ها و نیازها، امکانات رفاهی، نیازهای گردشگر، م1،م2، م7، م9، م14، م15، , شخصیت مقصد(برند), موقعیت جغرافیایی، ویژگی های مقصد، جذابیت مکان، مساعد بودن شرایط مقصد، فرهنگ، عوامل کششی،عوامل رانشی، م4، م5، م6، م8، م15، , تصویر مقصد, تمایل به سفر، نیازهای انگیزشی، آگاهی از مقصد، نیازهای انگیزشی، انگیزه، ذهنیت فرد، م1، م2، م3، م4، م6، م7، م10، م11، م12، م13،م14، , بازاریابی مقصد, زیرساختها، دسترسی آسان، امکانات، برگزاری بازی ها، حمل و نقل، کسب درآمد، رویدادهای ورزشی، اقتصاد، نحوه مدیریت ، نقش اقتصادی، امکانات، جاذبه ها، ، با توجه به تحلیل های انجام شده در جدول1، در پاسخ به سؤال اول پژوهش که هدف آن شناسایی مؤلفه های تشکیل دهنده جذابیت و انتخاب مقصد در گردشگری ورزشی مناطق آزاد کشور بود، با استفاده از تحلیل نتایج مصاحبه های نیمه ساختار یافته طی دو مرحله کدگذاری و نیز با الهام از پیشینه پژوهش ، در مجموع 4 دسته مؤلفه شناسایی گردید که عبارتند از: 1.