Abstract:
امروزه مساله تامین منابع و بهره وری خصوصا در حوزه منابع مالی و نیروی انسانی دانشگاهی بیشتر مورد توجه و تاکید قرار گرفته است و پیشرفت دانشگاه و آموزش عالی گاها برمبنای آن سنجیده می شود و در واقع این مساله نگرشی برای عقلانی کردن فعالیت های دانشگاهی است . نیروی انسانی و خصوصا کارکنان در آموزش عالی ودانشگاه ها یکی از عوامل اثرگذار بر تعیین بهره وری دانشگاه ها هستند.اغلب وقتی سخن از تامین منابع و بهره وری در دانشگاه می شود موضوع مشکلات مالی، حجم سنگین آموزش و تدریس ، نبود نیروی انسانی کارآمد، امکانات ناکافی،استقلال دانشگاهی و آزادی علمی به ذهن خطور می کند و نکته ای که مغفول واقع می شود این است که چگونه با بهروی نیروی انسانی به منابع برسیم و منابع فعلی دانشگاه را حفظ و به بهترین وجه استفاده نماییم . از طرف دیگر از آنجایی که پویایی فعالیتهای دانشگاه و اعطای استقلال به دانشگاهها از اصول لازم بهره وری نیروی انسانی دانشگاهی به شمارمی رود لازم است تا مسایل پیش روی این موضوعات شناخته شوند. ازجمله این مسائل میتوان به مشخص نبودن تاثیر دقیق استقلال دانشگاه بر بهره وری نیروی انسانی آن اشاره کرد.
یافته های پژوهش حاضر بیانگر این نکته بود که شاخص «فرهنگ دانشگاه » در بالاترین سطح تاثیر گذاری بر بهره وری نیروی انسانی دانشگاه قرار دارد و با فرهنگ سازی دانشگاهی و منابع انسانی در بهره وری و حفظ منابع سازمانی دانشگاه می توان تحولی عظیم ایجاد کرد.
Today, the issue of funding and productivity, especially in the field of financial resources and human resource, has become more and more emphasized and university progress and higher education sometimes measured based on it. In fact, this is an attitude to rationalizing academic activities.Work force, especially academic staff in higher education and universities, is one of the factors influencing the productivity of universities. Often while speaking of funding and productivity of the university, the issue of financial problems, the heavy volume of education and teaching, lack of efficient work force, inadequate facilities, academic independence and scientific freedom comes to mind. The point neglected is how to get resources out of human resources productivity and to maintain the current resources of the university and use it best. On the other hand, since the dynamism of university activities and the granting of autonomy to universities is one of the basic principles of the productivity of academic staff, it is necessary to know the issues ahead of these subjects.
Among these issues, it can be note to the lack of clarity of exact impact of university autonomy on the productivity of human resources. Findings of the study indicate that the University culture index has the highest impact on the Universitys staffing efficiency. In addition, with the development of academic and human resources in the productivity and preservation of organizational resources, a huge development can be make.
Machine summary:
88 ***جدول ٣: رفتارها و رويه هاي مشاهده شده عوامل مشاهده شده ١ وجود نهاد هاي متعدد تصميم گير در حوزه منابع انساني ٢ تخصص و رشته هاي نامناسب ٣ استفاده اعضا از اينترنت و شبکه هاي مجازي و گذران وقت به موقع کارها ٤ بي عدالتي سازماني ٥ تشويق کارکنان به تحصيل و ارايه مدرک ولو نامرتبط و صرفا براي امتيازات بيشتر ٦ نبود فرهنگ کار تيمي ٧ نبود فرهنگ مستند سازي تجربه و تسهيم آن ٨ پارتي بازي و سفارش ٩ عدم انجام تکاليف موظف و به نحو احسن توسط برخي اعضا ١٠ دانشگاه و موسسه غير چابک ١١ استخدامهاي سفارشي و گاها بدون تخصص ١٢ عدم نظارت دقيق و ارزيابي عملکرد واقعي ١٣ انجام امور شخصي در ساعات اداري ١٤ عدم تکريم ارباب رجوع ١٥ استخدام بدون توجه به تامين نيرو از ساير روشها مثل گردش شغلي ١٦ ايجاد توقع در پرداخت حقوق يکسان و بدون توجه به بهره وري ١٧ عدم ايجاد و اعتقاد به مديريت سبز و دانشگاه و پژوهشگاه سبز ١٨ عدم تناسب تعداد نيرو و حجم کار در برخي واحد ها ١٩ عدم توجه به عوامل فردي و شغلي در سازمان *** بايد اشاره نمود که يافته هاي جدول شماره ٣ تنها به صورت موردي و مشاهدات شخصي بوده است و اصلا شامل تمامي دانشگاه ها و موسسات پژوهشي و اعضاي آنها به صورت کل نمي شود.