Abstract:
در «عصر دانش» موج گسترش کمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در دستورکارکشورهای مختلف قرار گرفته است، لیکن توازن میان گسترش کمی و توسعهکیفی و به تبع آن تامین مالی دانشگاه ها با توجه به هر دو بعد، به چالشی اساسی به ویژه در حوزه آموزش عالی مبتنی بر تخصیص بودجه دولت ها در کشورهای در حال توسعه، تبدیل شده است. بر این اساس در این مقاله ارزیابی عملکردکمی وکیفی دانشگاه های برتر کشور، از منظر معیارهای دروندادی مالی و میزان سرمایه گذاری بخش دولتی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور با بهره گیری از مطالعات اسنادی، سه معیار اصلی متشکل از یک معیار کمی و دو معیار کیفی انتخاب شده و روند تغییرات این معیارهای طی بازه زمانی 35 ساله سال های 1361 تا 1395 تحلیل شده است. نتایج حاصل نشان می دهد که روند تغییرات در معیار کمی «بودجه مصوب دانشگاه» تقریبا برای تمامی دانشگاه های منتخب صعودی بوده است. در معیارهای کیفی «سرانه بودجه دانشگاه به ازای دانشجو» و «سرانه بودجه دانشگاه به ازای استاد» نیز در بازه زمانی سال های 1380- 1369 روند رو به بهبود مشاهده شده است. در دوره زمانی سال های 1368-1361 به دلیل شرایط خاص در کشور، تقریبا در هر سه معیار افت جدی رخ داده است.
In the era of knowledge, the wave of expansion of universities and higher education centers has been on the agenda of different countries, but the balance between quantitative and qualitative development and consequently university funding for both dimensions is a major challenge, especially in the field of higher education. It has become the focus of the government’ allocation in the developing countries. Accordingly, this paper evaluates the qualitative and quantitative performance of top universities in the Iran in terms of financial input criteria and public sector investment. For this purpose, using documentary studies, three main criteria consisting of one quantitative and two qualitative criteria have been selected and the trend of changes of these criteria over 1983 To 2016 has been analyzed. The results show that the trend of changes in the quantitative criteria of “university approved budget” has been for almost all selected universities. Qualitative measures of “university budget per student” and “university budget per professor” also showed an improving trend over the period of 1990 to 2003. Due to the specific conditions in the Iran, in almost all of the three criteria, there has been a serious decline in them over the period of 1984 to 1991 years.
Machine summary:
Associate Professor, Department of Information Technology Engineering, Tarbiat Modarres University, Tehran Received 08/11/2018, Revised 16/11/2018, Accepted 21/11/2018 چکيده در «عصر دانش » موج گسترش کمي دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي در دستورکارکشورهاي مختلف قرار گرفته است ، ليکن توازن ميان گسترش کمي و توسعۀکيفي و به تبع آن تأمين مالي دانشگاه ها با توجه به هر دو بعد، به چالشي اساسي به ويژه در حوزة آموزش عالي مبتني بر تخصيص بودجۀ دولت ها در کشورهاي در حال توسعه ، تبديل شده است .
اين مقاله با هدف تحليل مقايسه اي توسعۀ کمي و کيفي ١٥ دانشگاه جامع و تخصصي کشور که در گروه دانشگاه هاي تراز بين المللي (دو دانشگاه الزهرا (س ) و خوارزمي نيز به عنوان دانشگاه هاي مهم سطح ملي به فهرست اوليه اضافه شدند) قرار گرفته اند، تدوين شده است و در آن سعي مي شود با بررسي وضعيت معيارهاي ارزيابي عملکرد اين دانشگاه ها از منظر دروندادهاي مالي نظام دانشگاهي ، تصويري دقيق تر از سطح عملکردي آنها به دست دهد.
با توجه بـه ايـن موضـوع کـه ارزيـابي عملکرد از حيث دروندادها در طي يک بازة زماني متنابهي بايد انجام شود، در اين مجال و در اولين گام ارزيابي عملکرد دانشگاه هاي جامع برتر کشور از بعد معيارهاي دروندادهاي مالي و در محدودة زماني پس از انقلاب فرهنگي (سال ١٣٦١) تا آخرين سال انتشار آمـار رسـمي حوزة آموزش عالي (سال ١٣٩٥) مورد نظر است .
Higher Education Quality Assessment and University Change: A Theoretical Approach.
edu/about-sut/sharif-university-of-technology (acceced 22 June.
ir/ en/page/4474/university-of- tabriz (acceced 22 June.