Abstract:
رﺗﺒﻪ اﻋﺘﺒﺎری و اﻋﺘﺒﺎر ﺗﺠﺎری، ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺎﻟﯽ ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت اﺳﺖ. اﻋﺘﺒﺎر زﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ وﺟﻮد ﻣﯽ آﯾﺪ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺎﻻ و ﺧﺪﻣﺎت را از ﻋﺮﺿﻪ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن درﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ، ﺑﺪون اﯾﻨﮑﻪ در زﻣﺎن ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﭘﻮل آن را ﭘﺮداﺧﺖ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﯽ دﯾﮕﺮ، رﺗﺒﻪ اﻋﺘﺒﺎری ﺑﺮ اﺳﺎس اﻋﺘﺒﺎر ﺗﺠﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽ ﮔﯿﺮد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺧﺮﯾﺪار و ﻓﺮوﺷﻨﺪه ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ آن ﻓﺮوﺷﻨﺪه ﺑﻪ ﺧﺮﯾﺪار اﺟﺎزه ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ وﺟﻪ ﮐﺎﻻﻫﺎی ﺧﺮﯾﺪاری ﺷﺪه را ﺑﺎ ﺗﺄﺧﯿﺮ ﭘﺮداﺧﺖ ﻧﻤﺎﯾﺪ. ﺗﺄﻣﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻣﺎﻟﯽ ﯾﮏ ﺷﺮﮐﺖ ﻋﻤﺪﺗﺎ ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎ و ﺷﺮﮐﺎی ﺗﺠﺎری ﻫﺴﺘﻨﺪ، اﻋﺘﺒﺎر ﺗﺠﺎری ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮔﺴﺘﺮده در ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ و درﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﯽ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ و ﻗﺪرت ﺑﺎزار اﺳﺖ. ﺗﺌﻮری ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﯽ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ، ﻣﺎﻧﻊ ﮔﺮﻓﺘﻦ وام ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﻣﯽ ﺷﻮد در ﺗﺌﻮری ﻗﺪرت ﺑﺎزار، اﻋﺘﺒﺎردﻫﻨﺪﮔﺎن ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ رﺗﺒﻪ اﻋﺘﺒﺎری و اﻋﺘﺒﺎر ﺗﺠﺎری، ﺑﻪ ﺑﺎﻻ ﺑﺮدن ﻓﺮوش ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. ﻣﺪﯾﺮان ﺷﺮﮐﺖ ﺑﺮﺗﺮی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﺳﻬﺎﻣﺪاران دارﻧﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺎ ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی راه ﮐﺎرﻫﺎ و اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻧﻘﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﺮ رﺗﺒﻪ اﻋﺘﺒﺎری داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮات اﻋﺘﺒﺎر ﺗﺠﺎری، ﺑﺪﻫﯽ ﻫﺎی ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت و رﺷﺪ ﻓﺮوش اﻧﺠﺎم ﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﯽ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺑﻮد و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ادﺑﯿﺎت ﻣﻮﺟﻮد در ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺸﺎﺑﻪ و ﺳﻮاﺑﻖ ﻣﺮﺗﺒﻂ، ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد اﻋﺘﺒﺎر ﺗﺠﺎری ﺑﺮ ﺑﺪﻫﯽ ﻫﺎی ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت و رﺷﺪ ﻓﺮوش ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻌﻨﺎداری دارد.
Machine summary:
. درنتيجه ، از نگاه 1- Wang 2- Tang and Moro 3- Ortiz-Molina and Penas 4- Cutillas Gomariz and Ballesta 5- Lin 243 انگيزه احتياطي، شرکت هايي که از اعتبار تجاري استفاده ميکنند بايد نقدينگي براي مواجهه با تعهدات بازپرداخت خود داشته باشند (طالب نيا و مهدوي، ١٣٩٤) اعتبار تجاري يک منبع تأمين مالي کوتاه مدت براي شرکت هاي کوچک و متوسط به شمار ميرود (سيفرت ٦ و همکاران ، ٢٠١٣).
استفاده کردن از اعتبارات تجاري از جمله روش هايي است که شرکت ها بدان وسيله براي دوره هاي کوتاه مدت تأمين مالي ميکنند (صابرنوچمني، ١٣٩٠).
245 يکي ديگر از مزيت هاي اعتبار تجاري اين است که نيازي نيست تا مشتري پولي براي دريافت کالا بپردازد و حساب بدهي يا پرداختني در ترازنامه مشتري ايجاد ميشود و مشتري اين پول را در نقاط زماني در آينده پرداخت ميکند.
بيکي و همکاران (١٤٠٠)، پژوهشي با عنوان « بررسي تأثير مالکيت نهادي بر رابطه بين اعتبار تجاري و تفاوت قيمت پيشنهادي خريد و رشد فروش سهام در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران » انجام دادند.
٦. بيکي، زهرا و اژدري، علي و رحيمي، حسين ،١٤٠٠،بررسي تأثير مالکيت نهادي بر رابطه بين اعتبار تجاري و تفاوت قيمت پيشنهادي خريد و فروش سهام در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ،چهارمين همايش ملي توسعه علوم فناوريهاي نوين در مديريت ، حسابداري و کامپيوتر،تهران ٧.
Trade credit, firm profitability, and financial constraints: Evidence from listed SMEs in East Asia and the Pacific.