Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین عوامل مؤثر بر آینده دانشگاهها و تبیین روابط فیمابین آنها در کشور انجام شده است. بدین منظور ابتدا مهمترین پیشرانهای آینده آموزش عالی، مورد شناسایی قرار گرفت؛ سپس با بهرهگیری از روش تحلیل تأثیر متقابل، ماتریس عوامل کلیدی بهصورت پرسشنامه طراحی شد و پس از توزیع در بین خبرگان، جهت تعیین تأثیرگذاری عوامل بر یکدیگر و جایگاه آنها، دادههای جمعآوریشده از طریق نرمافزار میکمک مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که عوامل «میزان مداخلات دولت و نهادهای موازی»، «شیوه مدیریت در آموزش عالی»، «مسئولیتپذیری، پاسخگویی و شنیدن صداها و نیازهای ذینفعان»، «بحرانﺷناسی و آیندهپژوهی با مشارکت ذینفعان آموزش عالی»، «پارادایم و نظام اقتصادی»، «ایجاد تنوع در منابع مالی پایدار»، «تعاملات بینالمللی» و «رابطه متقابل آموزش عالی با صنعت و بازار کار» دارای تأثیرگذاری بسیار بالایی بر سایر پیشرانها هستند. همچنین عواملی از جمله «شیوه خطمشیگذاری در فناوری» و «شیوه مدیریت در سطح کلان و سیاستهای عمومی»، متغیرهای اثرگذاری تلقی شدند که روی عوامل وابسته به شدت اثرگذار هستند و همراه با دیگر متغیرهای تأثیرگذار، آموزش عالی را به سمت «کیفیتگرایی»، «در نظر گرفتن ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﻣﺘﻨﻮع مناطق کشور و اولویتهای ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺘﻮازن ﭘﺎﯾﺪار»، و همچنین «سرمایهگذاری در علوم و ایجاد توانایی تولید آنها» پیش میبرند. بنابراین میتوان گفت که حرکت به ســمت کاهش مداخلات دولت و دستگاههای موازی متعدد و تقویت و بهکارگیری شیوههای مدیریتی کارآمد و در نظر گرفتن ضــرورت بحرانﺷناسی و آیندهپژوهی با مشارکت ذینفعان آموزش عالی برای رســیدن به آیندهای بهتر، توأم با مسئولیتپذیری، پاسخگویی و شنیدن صداها و نیازهای ذینفعان، میتواند از مهمترین موارد حرکت به سوی آینده مطلوب آموزش عالی محسوب شده و نویدبخش آیندهای روشن برای آن باشد.
This study aims to identify the most important factors affecting the future of universities and explain the relationship between them in the country. To this end, the most important future drivers of higher education were first identified; Then, using the interaction analysis method, the matrix of key factors was designed as a questionnaire and after distribution among experts, to determine the impact of factors on each other and their position, the data collected through software Mikomak was analyzed. Findings indicate that the factors are "the extent of government and parallel institutions interference", "management style in higher education", "accountability, responding and listening to the voices and needs of stakeholders", "crisis and futures research with the participation of higher education stakeholders", "The economic paradigm and system", "diversification of sustainable financial resources", "international interactions" and "the interrelationship of higher education with industry and the labor market" have a very high impact on other drivers. Also, factors such as "policy-making style in technology" and "macro-level management style and public policies" were considered as influential variables that affect the highly dependent factors, and along with other influential variables, higher education lead to "quality orientation", "taking into account the diverse needs of the regions of the country and the priorities of sustainable balanced development" as well as "investing in science and creating the ability to produce them"; Therefore, it can be said that moving towards reducing government interventions and multiple parallel institutions and strengthening and applying efficient management methods and considering the need for crisis and futures research with the participation of higher education stakeholders to achieve a better future. , Combined with responsibility, responding and listening to the voices and needs of stakeholders, can be considered one of the most important steps in moving towards a desirable future of higher education and a promising bright future for it.
Machine summary:
در واقع ميتوان گفت ، سؤال اصلي پژوهش حاضر اين است که عوامل کليدي مؤثر بر آينده هاي بديل آموزش عالي در کشور در افق بلندمدت کدامند؟ در همين راستا، سؤال هاي فرعي پژوهش نيز به شرح ذيل تدوين شده اند: روابط بين عوامل و ميزان تأثيرگذاري و تأثيرپذيري هر يک از عوامل بر يکديگر و بر سيستم چگونه است ؟ چه عواملي بيشترين تأثيرگذاري را بر آينده آموزش عالي در کشور دارند؟ مباني نظري و پيشينه پژوهش آينده پژوهي بخشي تعيين کننده از روند تصميم گيري عمومي است که در آينده مطلوب يک جامعه نقش بسيار متمايزي ايفا ميکند (پورعزت و همکاران ، ٢٠٠٨)، و به مجموعه تلاش هايي گفته ميشود که با استفاده از تجزيه وتحليل منابع ، الگوها و عوامل تغيير و يا ثبات به تجسم آينده هاي بالقوه و برنامه ريزي براي تحقق آن ها ميپردازند (مظفري، ١٣٨٨).
Godet / - مصاحبه نيمه ساختاريافته با خبرگان درخصوص شناسايي مرحله اول ) مصاحبه با خبرگان به عوامل کليدي / منظور شناسايي عوامل مؤثر - تجزيه وتحليل داده ها با روش تحليل تم - مشخص کردن عناصر کليدي - اولويت بنديعوامل پيشران بر اساس اهميت و عدم قطعيت / مرعحولاه ل دوم م)ثرروحتکيميمال ترآين س تومستقط ابل - طراحي ماتريس ١٩×١٩ تأثيرات مستقيم متغيرها بر / خبرگان (صورت بندي ساختاري يکديگر متغيرها و تأثيرات متقابل آن ها بر - توزيع پرسشنامه در بين خبرگان يکديگر) - تعيين ميزان تأثيرگذاري و تأثيرپذيري متغيرها بر يکديگر / / مرحله سوم ) تحليل و تفسير متغيرها - اجراي تحليل ساختاري با نرم افزار ميک مک و تعيين متغيرهاي کليدي سيستم - تحليل نتايج نرم افزاري و خروجيها (تحليل داده هاي ماتريس متقابل با - شناسايي متغيرهاي کليدي مؤثر بر آينده مطلوب نرم افزار ميک مک و استخراج نقشه - آموزش عالي در کشور و روابط فيمابين آن ها ها) شکل ١.