Abstract:
تحقيق انجامشده پيرامون ميزان تأثیر سطح سواد والدين و با پيشرفت تحصيلي دانشآموزان را نشان میدهد كه سطح سواد پدر با موفقيت و عدم موفقيت دانشآموزان اثر قطع دارد و سطح سواد مادر نيز در انجام موفقيت يا شكست بیتأثیر نيست. بین میزان مطالعه والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شهر یاسوج رابطه معنیدار وجود دارد. و همچنين در اين تحقيق اثر قطعي تأثیر سطح سواد والدين بر پيشرفت تحصيلي، افت تحصيلي، مشكلات رفتاري و مشكلات تحصيلي دانشآموزان مسجل است و ميزان سطح سواد والدين با پيشرفت تحصيل دانشآموزان ارتباط مستقيم و مثبت دارد. جامعهی آماري من در اين پژوهش شامل 50 نفر از دانشآموزان شهر یاسوج كه در سال تحصيلي 95-94مشغول به تحصيل بوده و تعداد آنها 2000 نفر میباشد و نمونهی آماري كه تعداد 50 نفر از دانشآموزان كه از جامعه به روش نمونهگیری تصادفي ساده انتخابشدهاند. و ابزار تحقيق شامل پرسشنامهای براي دانشآموزان است استفاده کردهام.
Machine summary:
تعداد نمونه از روش نمونه گيري به اين صورت بود که از بين دانش آموزان پسر پايه ششم ابتدايي شهرستان نورآباد به طور تصادفي ٠١٤ نفر انتخاب شدند روش اصلي آزمودني در اين مطالعه تصادفي بوده است روش وابزارجمع آوري اطلاعات شامل سه پرسشنامه ، پرسشنامه فرهنگ کلاس استفان رابينز، پرسشنامه پيشرفت تحصيلي کلب و پرسشنامه خلاقيت رند سيب ميباشد براي جمع آوري اطلاعات از دو روش کتابخانه اي و ميداني استفاده شده است .
البته اين تفاوت فقط ازنظر تعداد نيست ، بلکه ناهمگوني بين افراد بسيار بيشتر از گذشته شده است (صيدي, صابر، ١٣٩٣) در تحقيقي به بررسي تأثير آموزش مبتني بر هوش هاي چندگانه گاردنر بر پيشرفت درسي دانش آموزان با سبک يادگيري ديداري- کلامي فلدر و سيلورمن در درس علوم پرداخت .
نتايج اين فرضيه نشان ميدهد با توجه به اينکه ضريب همبستگي بين دو متغير مثبت ميباشد بنابراين رابطه مستقم بين دو متغير وجود دارد پس با افزايش ميزان مطالعه والدين ، پيشرفت تحصيلي به عنوان متغير وابسته تحقيق نيز افزايش مييابد.
نتايج اين فرضيه نشان ميدهد با توجه به اينکه ضريب همبستگي بين دو متغير مثبت ميباشد بنابراين رابطه مستقم بين دو متغير وجود دارد پس با افزايش ميزان مطالعه والدين ، پيشرفت تحصيلي به عنوان متغير وابسته تحقيق نيز افزايش مييابد.
E. L (1986), The relatinship f cgnitive Style t academic achievement and scial cmpetence t furtn and fifth degree student Attitudes andspanish language Acquisitin.