Abstract:
مذهب درزندگی ایلامیان، اعم از فرمانروایان و مردم عادی نقش بسزایی را ایفا می کرده و درتمامی ارکان هنرهای رایج آن زمان حضوری پررنگ وآ شکار داشته است. می توان نفوذ مذهب را درکنده کاری های روی مهرها، نقوشبرجسته واشیای نذری وسمبلیک و حتی زینتی و بر روی درپوش ویا بدنه ی ظروف و همچنین بر روی آثارمعماری به وضوح ملاحظه کرد. ایلامیان، خدایان را به صورت مجسمه مذکر و یا مونث خلق می کردند و آنها را از جنس سنگ ، فلز، گل و ... می ساختند.ایلامیان این مجسمه ها را در طی تشریفات مذهبی به معابد ( زیگورات ) خودشان می بردند ودراتاق مخصوص قرارمی دادند. در این مقاله تلاش شده تا نتایج حاصل از بررسی های انجام بر روی آثار وشواهد کشف شده در مکان های باستانی ارائه شود.
Machine summary:
ديگر آنکه مار مظهر ارباب دوزخي و اهريمني و نيز نمادي از آب هاي زيرزميني و حتي فوران کننده است که گاهي نيز برروي درپوش ظروف و بدنه ظروف به عنوان حراست و محافظت از آن چه که درون آن بوده در مقابل ابليس نقش مي گرديد .
نقش مار بر روي اشيا ي نذري و سمبليک : در اين گروه ،نقش مار بر روي اشيا ءنذري و سمبليک ايلام مشاهده مي گردد که به عنوان يک نماد مذهبي در هزاره ي دوم ق .
تنوع آثار در اين گروه ، بسيار زياد است و ما مي توانيم حضور مار به صور گوناگون بر روي سر مجسمه حيوانات ، ميز مخصوص مراسم مذهبي ، به عنوان تاج و سرپوش مجسمه خدايان ، تبر نذري ، قفل در و يا به شکل تزئينات تخت خدايان و همچنين به 4 شکل بيل نذري و سر عصاي سلطنتي و حتي به صورت مجسمه اي از خود مار مشاهده کنيم .
م ادامه مي يابد ، خدايي است که مرکز ثقل انديشه آن از قوت بيشتري بر خوردار است و همانا آن مار خدا با سر خداست که در جايي به عنوان نگهبان خداي موکل اش و در جايي ديگر به صورت تختي براي اودرمي آيد ؛ تا بتواند پر قدرت ترين خداي ايلامي خداي مردگان و حيات ابدي و جاودان ، اينشوشيناک خداي شوش و هفت تپه بر او بنشيند واز اين طريق بتواند تمام نيرو ها و قدرت خود را به او انتقال دهد .