Abstract:
در جهان معاصر پیشرفت علوم نهتنها بر سطح زندگی و فضا و محیطی که انسانها در آنجا زندگی میکنند تاثیر گذاشته بلکه قوانین و قواعد حاکم بر ارتباط و تعامل بین انسانها و نگرش آنها را نسبت به خود، به دیگران و به جهان تغییر داده است هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان پرخاشگری نوجوانانی است که از بازیهای الکترونیکی و رایانهای (خشن) استفاده میکنند. جامعه پژوهشی حاضر را دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول شهر سی سخت تشکیل میدهند. در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 80 نفر از دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر سی سخت بهعنوان نمونه انتخاب شدند و سپس تست پرخاشگری آیزنیک و یک تست خودساخته درباره میزان استفاده از بازیهای رایانهای در اختیار آنها قرارداده شد و از آنها خواسته شد که به این سوالات با بلی و خیر یا انتخاب ساعتی که از بازیهای رایانهای استفاده میکنند پاسخ دهند.
in the contemporary world, the progress of science has not only affected the level of life and the space and environment where people live, but it has also changed the rules and regulations governing the communication and interaction between people and their attitude towards themselves, others and the world. the current study is to investigate the aggression level of teenagers who use (violent) electronic and computer games. the current research community consists of male students of the first secondary school in si-sherd city. in this research, using simple random sampling, 80 male students of the first secondary school of sisherd city were selected as a sample, and then the eysnick aggression test and a self-made test about the use of computer games were given. they were contracted and asked to answer these questions with yes and no or choose the time they use computer games.
Machine summary:
نظريه هايي که بر اساس نظريه يادگيري اجتماعي صورت گرفته است (بندورا، ٢٠٠٧) حاکي از آن است که شخصيت هاي تلويزيوني تأثير زيادي بر کودکان و نوجوانان باقي مي گذارند و شخصيت ها و قهرمانان کارتوني به مراتب بيش از قهرمانان واقعي موردتوجه کودکان بوده و الگوهاي مناسب تري براي سرمشق گيري و همانندسازي محسوب مي شود (اتکينسون ،١٩٩٧، ترجمه براهني، ١٣٨٠) با توجه به اهميت موضوع يعني پرخاشگري که مي تواند سدي باشد در جهت تحصيل و تربيت دانش آموزان و همچنين باعث ايجاد بينظمي در محيط آموزشي شده و نهايتا موجب آزار و اذيت دانش آموز مي گردد همچنين خودآزاري براي افراد پرخاشگر را سبب مي - شود، لذا اگر رفتارهاي پرخاشگرانه نوجوانان دانش آموز حل نشود براي مدرسه و جامعه مضراتي را فراهم مي کند.
٢) وجود الگوهاي نامناسب ، داشتن الگوي مناسب در زندگي يکي از نيازهاي انسان است زيرا انسان ها علاقه مند هستند که رفتار و کردار خود را مطابق باکسي که موردعلاقه خودشان است انجام دهند و چنين کساني را راهنما و الگوي زندگي خود قرار دهند بررسيهاي انجام شده نشان ميدهد که بيشتر کودکان پرخاشگر والدين خشن و متخاصمي داشته اند يعني نه تنها کودک آن ها از محبت لازم برخوردار نبود از الگوي پرخاشگري موجود در خانواده نيز تأثير پذيرفته بود.
٢- والدين وقت بيشتري به کودک و نوجوان خويش اختصاص دهند، هرقدر وقت گذاري و ارتباط صحيح بين والدين و فرزندان بيشتر باشد زمينه ي استفاده از چنين بازيهايي کمتر فراهم ميشود، بهتر است والدين با فرزندان خود به کوهپيمايي و پياده روي بپردازند و به باشگاه ها و ميادين ورزشي بروند و ورزش هاي موردعلاقه ي کودکان بپردازند بدين ترتيب انرژي عصبي و رواني آن ها تخليه و توجه ي آن ها از بازيهاي رايانه اي منحرف ميشود.