Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی راهبردهای فراحافظه بر باورهای هوشی و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان شهر قائمشهر انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه گواه بود. جامعۀ آماری تمام دانشآموزان دختر سال آخر دبیرستان شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 98-97 بودند که تعداد 30 نفر نمونه بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آموزش راهبردهای فراحافظه روی گروه آزمایش به تعداد 10 جلسه 45 دقیقهای اجرا شد. از مقیاس باورهای هوشی دوئک (1999) و پرسشنامۀ انعطافپذیری شناختی دنیس و وندوال (2010) برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات باورهای هوشی و انعطافپذیری شناختی دو گروه در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد (0.05 >P)؛ معنادار بودن تفاوت نمرههای پسآزمون در گروه آزمایش، حاکی از تأثیر آموزش راهبردهای فراحافظه بر باورهای هوشی و انعطافپذیری شناختی دانشآموزان دارد.
نتیجهگیری: آموزش راهبردهای فراحافظه اثر چشمگیری بر بهبود عملکرد شناختی دانشآموزان دارد و میتوان از آن بهعنوان روشی مفید برای بهبود عملکرد باور هوشی و انعطافپذیری شناختی استفاده کرد.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of meta-memory strategies on IQ and cognitive flexibility among Ghaemshahr students. Method: The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population was all final year female students of Ghaemshahr high school during the academic year of 2019, and 30 samples were replaced by multi-stage cluster sampling in two experimental and control groups. The training of metamemory strategies was carried out on the experimental group for 10 sessions of 45 minutes. The control group did not receive any intervention. The Doek Intelligence Scale (1999) and the Dennis and Wendwall Cognitive Flexibility Questionnaire (2010) were used to gather information. Statistical analysis of covariance was used to analyze the data. Results: The results of analysis of covariance showed that there was a significant difference between the mean scores of Intelligence beliefs and cognitive flexibility in the post-test (PConclusion: Teaching metacognitive strategies has a significant effect on improving students' cognitive functioning and can be used as a useful method to improve Intelligence beliefs performance and cognitive flexibility
Machine summary:
اثربخشي راهبردهاي فراحافظه بر باورهاي هوشي و انعطاف پذيري شناختي دانش آموزان The Effectiveness of Meta-Memory Strategies on Students' Intelligence Beliefs and Cognitive Flexibility حسن عبداله زاده ١، آزاده وحيديکيا٢، هيوا محمودي ٣* دريافت مقاله : ١٤٠٠/٠٩/١٥ بازنگري مقاله : ١٤٠٠/١١/٠٣ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/١٢/٠٧ انتشار مقاله : ١٤٠١/١٠/١٠ چکيده هدف : اين پژوهش با هدف اثربخشي راهبردهاي فراحافظه بر باورهاي هوشي و انعطاف پذيري شناختي دانش آموزان شهر قائم شهر انجام شد.
Tan, Yough, Desmet & Pereira 4.
Renaud-Dubé, Guay, Talbot, Taylor & Koestner 7.
Braasch, Braten, Stromso & Anmarkrud 3.
Castel, McGillivray & Friedman 9.
Best, Miller & Naglieri انعطاف پذيري شناختي (توجه تناوبي) در پيشرفت عملکرد رياضيات پرداختند، نتايج اين پژوهش نشان داد که با افزايش انعطاف پذيري شناختي دانش آموزان و همچنين با آموزش راهبردهاي فراحافظه به آنان ميتوان عملکرد رياضيات فراگيران را بهبود بخشيد.
براي بررسي راهبردهاي فراحافظه بر باورهاي هوشي و انعطاف پذيري شناختي دانش آموزان ازآزمون آماري تحليل کوواريانس استفاده شد.
اين بدين معني است که آموزش راهبردهاي فراحافظه بر افزايش باورهاي هوشي و انعطاف پذيري شناختي دانش آموزان تأثيردارند.
نتايج اين پژوهش ها نشان ميدهند که آموزش راهبردهاي فراحافظه بر بهبود انعطاف پذيري شناختي مؤثر است .
Hamman شناختي (توجه تناوبي ) در پيشرفت عملکرد رياضيات پرداختند، نتايج اين پژوهش نشان داد که با افزايش انعطاف پذيري شناختي دانش آموزان و همچنين با آموزش راهبردهاي فراحافظه به آنان مي توان عملکرد رياضيات فراگيران را بهبود بخشيد.
Modeling intelligence, cognitive and motivational beliefs with self-regulated learning strategies of Payam Noor students.