Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین بلوغ سازمانی و سرآمدی سازمانی کارکنان در آموزش و پرورش شهر سنندج در سال1401 بود. روش تحقیق، روش توصیفی- همبستگی و نوع پژوهش با توجه به هدف تحقیق کاربردي بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل 756 نفر از کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر سنندج بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم تعداد 302 نفر انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ی محقق ساخته ی بلوغ سازمانی بود که سه بعد بلوغ فردی، بلوغ فرایندی و بلوغ سازمانی را مورد اندازه گيري قرار گرفت. پرسشنامه ی محقق ساخته ی دوم سرآمدی سازمانی را مورد سنجش قرار داد. به منظور تعیین روایی پرسشنامه ها از روش صوری و محتوایی استفاده شد. چند مرتبه متوالی در اختیار اساتید متخصص، علوم تربیتی، روانشناسی تربیتی و مدیریت منابع انسانی قرار گرفت که در هر مرحله اصلاحات پیشنهادی لازم در پرسشنامه اعمال گردید. پایایی پرسشنامه ی بلوغ سازمان و سرآمدی سازمانی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 97% و 93% تعیین گردید که نشان دهنده ی پایایی مناسب ابزار اندازه گیری بود. پس از جمع آوری داده ها،تجزیه و تحلیل آن ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار spss انجام شد. در سطح توصیفی مشخصه های آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و در سطح استنباطی متناسب با سطح داده ها و فرضیه ها،آزمون های آماری تی استیودنت، ضریب همبستگی پیرسون،رگرسیون، آزمون تحلیل واریانس یک راهه مورد استفاده قرار گرفت. نتايج اين فرضيه نشان داد که سطح بلوغ کارکنان و سرآمدی سازمانی در آموزش و پرورش در سطح مطلوبی قرار دارد و هم چنین بین تمام مولفه های بلوغ سازمانی که شامل بلوغ فردی،بلوغ فرایندی و بلوغ سازمانی است با شاخص های سرآمدی سازمانی رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد. اصلی ترین یافته این پژوهش این است که بین سن بلوغ فردی وسازمانی وسرآمدی سازمانی درآموزش و پرورش رابطه وجود دارد.
the aim of the present study was to investigate the relationship between organizational maturity and organizational excellence of employees in education in sanandaj city in 1401. the research method was the descriptive-correlation method and the type of research according to the purpose of the research was applied. the statistical population of this research included 756 employees of the education organization of sanandaj city, who were selected using random sampling proportional to the number of 302 people. the data collection tool was a researcher-made organizational maturity questionnaire that measured the three dimensions of individual maturity, process maturity and organizational maturity. the researcher's second questionnaire measured organizational excellence. in order to determine the validity of the questionnaires, formal and content methods were used. it was provided to expert professors, educational sciences, educational psychology, and human resource management several times in a row, and necessary suggested amendments were applied to the questionnaire at each stage. the reliability of organizational maturity and organizational excellence questionnaire was determined using cronbach's alpha coefficient of 97% and 93%, which indicated the appropriate reliability of the measurement tool. after collecting the data, their analysis was done at two descriptive and inferential levels using spss software. at the descriptive level, statistical characteristics such as frequency, percentage, average, standard deviation, and at the inferential level according to the level of data and hypotheses, student's t-test, pearson's correlation coefficient, regression, one-way analysis of variance test were used. the results of this hypothesis showed that the level of maturity of employees and organizational excellence in education is at a favorable level, and also there is a positive relationship between all the components of organizational maturity, which include individual maturity, process maturity and organizational maturity, with indicators of organizational excellence. there is a meaning. the main finding of this research is that there is a relationship between individual and organizational maturity and organizational efficiency in education.
Machine summary:
بنابراين مي توان اذعان نمود در اين پژوهش از آنجايي که محقق به تعيين رابطه ي بين بلوغ - سازمان و سرآمدي سازماني در آموزش و پرورش شهر سنندج مي پردازد لذا پژوهش توصيفي و از نوع همبستگي مي باشد.
جدول (٥): ضريب همبستگي بين نمره ي کل بلو¡ سازمان و نمره کل سرآمدي سازماني (به تصویر صفحه رجوع شود) يافته هاي جدول (٥) نشان مي دهد ضريب همبستگي بين نمره ي کل بلوغ - سازمان و نمره کل سرآمدي سازماني آموزش و پرورش شهرستان سنندج معني دار است .
جدول (٦): ضريب همبستگي بين بلو¡ فردي و سرآمدي سازماني (به تصویر صفحه رجوع شود) يافته هاي جدول (٦) نشان مي دهد ضريب همبستگي بين نمره ي بين بلوغ فردي و سرآمدي سازماني در آموزش و پرورش شهرستان سنندج معني دار است .
جدول (٧): ضريب همبستگي بين بلو¡ فرايندي و سرآمدي سازماني (به تصویر صفحه رجوع شود) يافته هاي جدول (٧) نشان مي دهد ضريب همبستگي بين نمره ي بين بلوغ فرايندي و سرآمدي سازماني در آموزش و پرورش شهرستان سنندج معني دار است .
جدول (٨): ضريب همبستگي بين بلو¡ سازماني و سرآمدي سازماني (به تصویر صفحه رجوع شود) يافته هاي جدول (٨) نشان مي دهد ضريب همبستگي بين نمره ي بين بلوغ سازماني و سرآمدي سازماني در آموزش و پرورش شهرستان سنندج معني دار است .
٥- نتيجه گيري يافته هاي جدول نتايج تحقيق نشان مي دهد ضريب همبستگي بين نمره ي کل بلوغ -سازمان و نمره کل سرآمدي سازماني آموزش و پرورش شهرستان سنندج معني دار است .