Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ابعاد رهبری اخلاقی بر تعهد سازمانی کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی همبستگی می باشد و در تدوين چارچوب نظري تحقيق از روش کتابخانه اي استفاده گردید. جامعه¬ی آماری این پژوهش کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان و نواحی آموزش و پرورش شهر سنندج است که تعداد آنها 430 نفر است. حجم نمونه تعداد 203 نفر تعیین گردید و از بین پرسشنامه های توزیعی 191 پرسشنامه قابل تحلیل شد. در این پژوهش از پرسشنامه ی استاندارد تعهد سازماني آلن و مایر و پرسشنامه محقق ساخته رهبری اخلاقی استفاده شد. پایایی سئوالات پرسشنامه رهبری اخلاقی 811/0 محاسبه شد و روایی آن نیز به صورت محتوایی تأیید گردید. نتایج تحلیل توصیفی داده ها بیان می کند که شاخص تعهد سازمانی و ابعاد آن، همچنین شاخص رهبری اخلاقی و ابعاد آن در بین کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان و نواحی آموزش و پرورش شهر سنندج در حد بالای متوسط هستند. نتایج تحلیل استنباطی و آزمون فرضیه های پژوهش بیان می دارد که بین رهبری اخلاقی (بعد فرد اخلاقی، بعد مدیر اخلاقی) با تعهد سازماني (عاطفی و هنجاری) رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد. هر چند هم¬ روابط مذکور قوی نیست، اما نتایج مدل های رگرسیونی به خوبی میزان تغییرات تعهد سازمانی (عاطفی و هنجاری) را توسط متغیر رهبری اخلاقی (بعد فرد اخلاقی، بعد مدیر اخلاقی) پیش بینی می کند.
this research was conducted with the aim of investigating the impact of ethical leadership dimensions on the organizational commitment of employees in the general department of education of kurdistan province. the research method is descriptive and correlational, and the library method was used to develop the theoretical framework of the research. the statistical population of this research is the employees of the general department of education of kurdistan province and the education districts of sanandaj city, whose number is 430 people. the sample size of 203 people was determined, and 191 questionnaires were analyzed among the distributed questionnaires. in this research, allen and mayer's standard organizational commitment questionnaire and researcher-made ethical leadership questionnaire were used. the reliability of the ethical leadership questionnaire was calculated as 0.811 and its content validity was also confirmed. the results of the descriptive analysis of the data state that the organizational commitment index and its dimensions, as well as the moral leadership index and its dimensions among the employees of the general department of education of kurdistan province and the education districts of sanandaj city are at the upper average level. the results of the inferential analysis and the test of research hypotheses state that there is a direct and meaningful relationship between ethical leadership (ethical person dimension, ethical manager dimension) and organizational commitment (emotional and normative). although the mentioned correlations are not strong, the results of the regression models predict well the amount of changes in organizational commitment (emotional and normative) by the ethical leadership variable (ethical person dimension, ethical manager dimension).
Machine summary:
جدول ٢: آزمون همبستگي در بررسي ارتبا بين رهبري اخلاقي و تعهد سازماني (به تصویر صفحه رجوع شود) در جدول ٢، در آزمون فرضيه اصلي پژوهش ، مقدار ضريب همبستگي پيرسون (٠/٢٥٣) محاسبه شده و سطح معني داري آزمون (٠/٠٣٤) بدست آمده و از خطاي %٥ کمتر است لذا فرض صفر رد و فرض مقابل تأييد مي گردد؛ يعني بين رهبري اخلاقي و تعهد سازماني کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان و نواحي آموزش و پرورش شهر سنندج رابطه معنا داري وجود دارد.
جدول ٤: آزمون همبستگي در بررسي ارتبا بين فرد اخلاقي و تعهد هنجاري (به تصویر صفحه رجوع شود) در جدول ٤، در آزمون فرضيه فرعي اول پژوهش ، مقدار ضريب همبستگي پيرسون (٠/٣٨١) محاسبه شده و سطح معني داري آزمون (٠/٠١٢) بدست آمده و از خطاي %٥ کمتر است لذا فرض صفر رد و فرض مقابل تأييد مي گردد؛ يعني بين فرد اخلاقي و تعهد هنجاري کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان و نواحي آموزش و پرورش شهر سنندج رابطه معنا داري وجود دارد.
جدول ٩ : آزمون همبستگي در بررسي ارتبا بين مدير اخلاقي و تعهد هنجاري متغيرها (به تصویر صفحه رجوع شود) در جدول ٩ ، در آزمون فرضيه فرعي چهارم پژوهش ، مقدار ضريب همبستگي پيرسون (٠/٣٨٧) محاسبه شده و سطح معني داري آزمون (٠/٠١) بدست آمده و از خطاي %٥ کمتر است لذا فرض صفر رد و فرض مقابل تأييد مي گردد؛ يعني بين مدير اخلاقي و تعهد هنجاري کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان و نواحي آموزش و پرورش شهر سنندج رابطه معنا داري وجود دارد.