Abstract:
هدف: در این تحقیق سعی شده است که برای اولین بار در کشور کارایی پژوهشی واحدهای تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی دراجرای پایاننامههای دانشجویی مشترک با وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.روش پژوهش: برای تعیین کارایی واحدهای تحقیقاتی در اجرای پایاننامههای دانشجویی از تحلیل پوششی دادهها استفاده شد.یافتهها: با توجه به نتایج تحقیق میزان کارایی اجرای پایاننامههای دانشجویی دکترا و ارشد در تولید مقالات علمی، یافتههای قابل ترویج و دستاوردهای قابل تجاری در واحدهای تحقیقاتی کشور عدد مطلوبی برآورد شده است. بیش از 50 درصد واحدهای تحقیقاتی 100 درصد کارایی در اجرای پایاننامههای دکتری و حدود 42 درصد واحدها نیز 100 درصد کارایی در اجرای پایاننامههای ارشد دارند.نتیجهگیری: بر اساس نتایج الگوسازی و فرهنگ سازی بین اعضای هیات علمی و مدیران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به گونه ای انجام گیرد که تعداد مشاوره یا راهنمایی پایان نامه برای آنان یا واحدهای تحقیقاتی در اولویت نباشد بلکه در راستای کارایی بیشتر و افزایش کیفیت، بروندادهای تحقیقات در اولویت این مراکز و اعضای هیات علمی قرار گیرد.
Objective: This research is the first attempt in Iran to analyze the efficiency of the research centers of ANRREO in implementing student theses joint with MSRTMethods: This research used data envelope analysis (DEA) to measure the efficiency of the AREEO research units in conducting theses and dissertations.Results: Based on the results, over 50% and 42% of the research units were efficient from the research perspective in conducting Ph.D. dissertations and master’s theses, respectively.Conclusion: Based on the results, the priority of faculty members and research centers is the number of theses and dissertations supervised or advised, so it is recommended to work on downgrading the priority of the quantity of theses and dissertations for the sake of upgrading the priority of efficiency, quality, and research outputs.
Machine summary:
com اطلاعات مقاله چکيده هدف : در اين تحقيق سعي شده است که براي اولين بار در کشور کارايي پژوهشي واحدهاي تحقيقاتي سازمان تحقيقات ، آموزش و ترويج کشاورزي دراجراي پايان نامه هاي دانشجويي مشترک با وزارت علوم ، تحقيقات و فن آوري مورد بررسي و تحليل قرار گيرد.
نتيجه گيري: بر اساس نتايج الگوسازي و فرهنگ سازي بين اعضاي هيات علمي و مديران سازمان تحقيقات ، آموزش و ترويج کشاورزي به گونه اي انجام گيرد که تعداد مشاوره يا راهنمايي پايان نامه براي آنان يا واحدهاي تحقيقاتي در اولويت نباشد بلکه در راستاي کارايي بيشتر و افزايش کيفيت ، بروندادهاي تحقيقات در اولويت اين مراکز و اعضاي هيات علمي قرار گيرد .
مدل رياضي ايده مذبور با حذف واحد تصميم گيرنده به صورت زير است (آندرسون و پترسون ، ١٩٩٣): (به تصویر صفحه مراجعه شود) کارايي پژوهشي همکاري مشترک سازمان و وزارت علوم در تدوين پايان نامه کارشناسي ارشد و رساله دکتري را در اين پژوهش ميتوان به صورت ميزان موفقيت سازمان در توليد بروندادهاي پژوهشي شامل مقالات علمي و پژوهشي منتشره شده در مجلات بين المللي و داخلي، يافته هاي قابل ترويج و دستاوردهاي قابل تجاري با توجه به تخصيص اعتبار براي اجراي پايان نامه ها تعريف کرد.
جدول ٢: مقايسه کارايي موسسات و مراکز تحقيقاتي در اجراي پايان نامه هاي دانشجويي دکتري و ارشد بر اساس نتايج تخمين زده شده مدل DEA (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) به لحاظ تئوريک در روش تحليل پوششي داده ها، تفاوتي به لحاظ کارايي در واحدهايي که کارايي ١٠٠ درصد داشته اند نمي توان قائل شد و اين امر به عنوان يک مشکل در رتبه بندي واحدها به شمار مي رود.