Abstract:
هدف پژوهش حاضر ارائۀ مدل توسعۀ استارتاپهای ورزشی در ایران است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها توصیفی-پیمایشی است که بهصورت آمیخته انجام شده است. در مرحلۀ اول، برای ساخت الگو از روش کیفی تحلیل محتوا و برای آزمون الگو از روش کمی توصیفی-تحلیلی و از نوع همبستگی مبتنی بر الگوی معادلات ساختاری استفاده شده است. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبۀ میدانی، استادان شاخص حوزۀ مدیریت ورزشی متخصص در حوزۀ استارتاپها و همچنین استادان کارآفرینی جامعۀ آماری پژوهش را تشکیل دادند. این افراد بهصورت هدفمند برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند (13 مصاحبه با 13 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). در بخش دوم (کمّی)، بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از بخش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه (59 گویه و 8 کد محوری) در بین تمامی کارکنان و مدیران استارتاپهای ورزشی توزیع گردید (84 نفر). با توجه به مقادیر T (بیشتر از 58/2)، مشخص گردید که در سطح 99/0، هریک از مؤلفههای ماهیت نوآورانه، شناخت بازار، سازمانی، فناورانه، محیطی، مدیریت تیم، فردی و انسانی بهترتیب از عوامل مؤثر بر توسعۀ استارتاپهای ورزشی در ایران به شمار میآیند.
The purpose of this study is to present a model for the development of sports startups in Iran. The present study was descriptive-survey in terms of applied purpose, in terms of data collection method and was conducted in a mixed manner. In the first stage, the qualitative method of content analysis was used to construct the model and the quantitative descriptive-analytical method was used to test the model and the correlation type based on the structural equation model was used. In the first part (qualitative) for conducting field interviews, the statistical population of the research were prominent professors in the field of sports management specializing in startups as well as entrepreneurial professors who were purposefully selected for qualitative interviews on the subject of research (13 interviews with 13 people and continued to the point of theoretical saturation) and in the second part (quantitative) after collecting the information obtained from the quality part, made a questionnaire and this questionnaire (59 items and 8 core codes) among all employees and managers of startups Sports items were distributed (84 people). According to T values (more than 2.58), it was found that at the level of 0.99, each of the components of innovative nature, market knowledge, organizational, technological, environmental, team management, individual and human, respectively Factors affecting the development of sports startups in Iran.