Abstract:
شناخت آثار معماری، بدون شناخت نفس پدیدآورنده آن، موضوعی است که امروزه در حوزه آسیبشناسی معماری معاصر، قابل تامل است. ازآنجاکه معماری پدیدهای است که خالق و مخاطب آن انسان است، پرداختن به مسئله ادراک نفس اهمیت بسیار بالایی دارد. امروزه خلط انواع معماری، فارغ از بررسی نفس خالق اثر، موجب مجاز شمردن هرگونه خوانشی نسبت به هر اثری شده است. این در حالی است که نوع نفس معمار بر اساس اینکه بر چه نوع معرفتی استوار است، میتواند حقیقتمحور بودن یا نبودن اثر را رقم بزند. هر اثری از اندیشهای حاصل میشود و هر اندیشهای متاثر از ادراک نفس نسبت به سه موضوع انسان، عالم و خدا است. ازهمینروی اثری میتواند حقیقتمحور باشد که اندیشه آن معطوف به حق باشد و به دنبال آن اندیشهای میتواند حقمحور باشد که از سیر درست ادراکی نسبت به عالم، انسان و خدا حاصل شده باشد. به همین دلیل پژوهش حاضر با روش مطالعات اسنادی، از تحلیل محتوای کیفی، برای تحلیل و داوری دادههای استخراج شده از آیات و احادیث و متون اسلامی استفاده نموده و با تکیه بر مبادی حکمت صدرایی، علت حقیقتمحور بودن آثار معماری اسلامی را در نحوه ادراک متفاوت نفس معمار متاله معرفی نماید که ادراک از نوع استحسان و خلق از نوع تمثیل در نفس مطمئنه معمار منتج به ایجاد آثاری شده است که معیت اتحادی را با عالم، انسان و خدا رقم زده است.
Recognizing the architectural works without the knowledge of the creator's soul is a subject that is contemplated today in the field of pathology of contemporary architecture. Since architecture is a phenomenon that is the creator and audience of a human being, it is important to address the issue of perception of the soul. Today, the confusion of architectural types, regardless of the self-examination of the creator of the work, allows any reading to be considered for any work, while the type of architectural soul based on what kind of epistemology can be based on the truth of whether the effect is centered or not. . Every work of thought is obtained, and any thought influenced by the perception of the soul toward the three subjects of man, the universe and God. Therefore, a work can be truth-centered, its thought oriented to the right, and then the thought can be right-axis, which is derived from the right perception of the world, man and God. Therefore, the present study is based on the method of documentary studies, analysis Qualitative content for analyzing and judging data extracted from verses, hadiths, and Islamic texts, and relying on Sadri's wisdom, introduces the cause of the truth-centered effects of Islamic architecture on how to perceive the soul of the architect, Creation of a kind of allegory in the soul of the architect has led to the creation of works that have the merit of union with the world. God has made man.