Abstract:
نقشمایهی اسلیمی، یکی از اصلیترین و مهمترین نوع نقوش انتزاعیِ تزئینی در هنر اسلامی است، که بیشترین و پرمعناترین کاربرد آن، در همنشینی با آثار ارزشی و مقدس مسلمانان، از جمله کتابآرایی و تذهیبِ قرآن کریم، تزئینات وابسته به معماریِ مساجد، بقاع متبرکه و اماکن مقدسه، به چشم میخورد. منشأ ظهور، سیر تکامل، تطوّر و مفاهیم این نقشمایه، از نظر محققینِ غربی و مسلمان، تا کنون در پژوهشهایی ارزشمند، اما با رویکردهایی متفاوت، بیان شده است. عدهای از محققین، معتقدند که ریشهی این نقشمایه، به اشکالِ گیاهیِ تزیینیِ هنر بیزانس، رُم باستان و قبطیان مصر و نقش تزیینیِ بال، در هنر دورهی ساسانی برمیگردد و عدهی دیگری معتقدند که نقوش اسلیمی، دستآورد صریح مسلمین و برساختهای اعتقادی، بر اساس نهی فرامین مذهبی، در باب ترسیم نقوش حیوانی و انسانی است؛ اما هنرمندان سنتی، نقوش اسلیمی را بیانگر اشتیاق و تمنای خویش، به بهشت جاویدان و تلاش در جهت به ظهور رسانیدنِ والاترین معنای عقیدتی و اصولی اسلام، یعنی توحید، در آثار هنر اسلامی میدانند. این مقاله با روشِ توصیفی ـ تحلیلی و مبتنی بر رویکردِ تجربهی زیستهی هنرمندان سنتی و بر اساس همدلی و همصحبتی با ایشان ، به بازشناختِ مبانی حکمی نقوش اسلیمی، در هنر اسلامی، پرداخته است.
Islimi motifs are one of the main and most important types of abstract decorative motifs in Islamic art, the most widely used of which is in association with the valuable and sacred works of Muslims, including the decoration of the Holy Quran, the decoration depended of mosque and Sacred places, can be seen. The origins, evolution, and implications of this role have, for Western and Muslim scholars, so far been expressed in valuable research, but with different approaches. Some scholars believe that the origins of this pattern are traced back to the herbal forms of Byzantine art, ancient Rome, and Coptic Egypt, and the wing shape ornamental role of the Sassanid art, and others believe that Islimi designs are based on explicit Islamic beliefs, Religious precepts are about drawing animal and human motifs, but traditional artists express Islimi motifs with their longing for eternal paradise and striving to bring about the highest ideological and principled meaning of Islam, monotheism, in Islamic art. This article, with a descriptive-analytical approach based on the experience of traditional artists' lives and based on their sympathy with them, has recognized the Islimi fundamentals of Islamic motifs.