Abstract:
پژوهش در خصوص ابعاد، مقولههای اصلی و مؤلفههای تشکیلدهنده مدل سنجش توان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی برای تبدیل به دانشگاههای کارآفرین، دانشی راهبردی در مطالعات بین رشتهای است. این مقاله در پی تدوین راهبردی برای توان سنجی مراکز آموزش عالی برای تبدیل به دانشگاههای کارآفرین است. در این پژوهش پس از استخراج شاخصهای دانشگاه کارآفرین و عوامل بین رشتهای ایجاد کننده این شاخصها، اولویتبندی و وزن هر یک از آنها برای ارائه مدلی برای سنجش توان مؤسسات آموزش عالی برای تبدیلشدن به دانشگاه کارآفرین سنجش شده است. استخراج این دانستههای جدید با بهرهگیری از نظرات صاحبنظران بین رشتهای صورت پذیرفته است. از نظر گردآوری دادهها، نوعی تحقیق توصیفی است. پرسشنامههای برخط در اقشار مختلف دانشگاههایی توزیع شد. در این تحقیق برای ارزیابی پایایی ابزار پژوهش از روش و فرمول آلفای کرونباخ و بهمنظور بررسی اعتبار (روایی) گویههای پرسشنامه، از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که دوازده عامل داخلی و خارجی در ایجاد و تقویت شصت و نه شاخص لازم برای تبدیل به دانشگاه کارآفرین تأثیر دارند. 28.04% از این مدل به عوامل شاخص ساز ساختاری، 65.97% به عوامل شاخص ساز محتوایی و فقط 5.98% از عوامل به شاخصهای زمینهای مربوط است. راهبرد پیشنهادی این مقاله توجه به شاخصهای محتوایی در مرتبه اول و در مرتبه دوم توجه به شاخصهای ساختاری در مؤسسات آموزش عالی برای تبدیل به دانشگاه کارآفرین است. در این راهبرد 68.20% از عوامل مؤثر بر آمادگی مؤسسه آموزش عالی به عوامل داخلی آن و تأثیر عوامل خارجی کمتر از یکسوم (31.80%) است.
This article identifies the main factors and components of the university's ability. In this study, after extracting the indicators of the entrepreneurial university and the interdisciplinary factors that create these indicators, the prioritization and weight of each of them have been measured to provide a model for measuring the ability of higher education institutions to become an entrepreneurial university. The extraction of this new knowledge has been done by using the opinions of interdisciplinary experts. In terms of data collection, it is a kind of descriptive research. The online questionnaires were distributed and the answers were collected and the answers were collected after extensive review of theoretical foundations and identification of the main factors and components in universities across the country and in different universities. The obtained results show that twelve internal and external factors are effective in creating and strengthening sixty-nine indicators necessary to become an entrepreneurial university. 28.04% of this model is related to structural indexing factors, 65.97% to content indexing factors and only 5.98% of the factors are related to contextual indicators. The proposed strategy of this article is to pay attention to the content indicators in the first place and in the second place to pay attention to the structural indicators in higher education institutions to become an entrepreneurial university. In this strategy, 68.20% of the factors affecting the readiness of the higher education institution to its internal factors and the impact of external factors is less than one third (31.80%).
Machine summary:
در ايـن پـژوهش پـس از استخراج شاخص هاي دانشگاه کارآفرين و عوامل بين رشته اي ايجاد کننده اين شاخص هـا، اولويـت بنـدي و وزن هر يک از آنها براي ارائه مدلي براي سنجش توان مؤسسات آموزش عالي براي تبديل شدن بـه دانشـگاه کارآفرين سنجش شده است .
ابتدا مؤلفه هاي دانشگاه کارآفرين در ادبيات تحقيق مورد بررسي و پرتکرارترين آن هـا يعنـي ساختار، فرهنگ ، استراتژي، مديريت و ارتباط دانشـگاه بـا صـنعت اسـتخراج گرديـد و پـس از آن عوامـل 194 1Utilitarianism تعيين کننده بر ايجاد مؤلفه هاي دانشگاه کارآفرين احصا و بر اساس اين مؤلفـه هـاي شـاخص سـاز آمـادگي دانشگاه براي تبديل شدن به دانشگاه کارآفرين سنجش ميگردد.
سؤال اصلي تحقيق ، ارزش ويـژه و نحـوه ارتبـاط (تـأثير) عوامـل و شـاخص هـاي دانشـگاه هـا بـراي تبديل شدن به دانشگاه کارآفرين است و اثرگذاري متقابـل مؤلفـه هـاي شـاخص سـاز بـر اسـتقرار دانشـگاه کارآفرين است چگونه است ؟ سؤال هاي فرعي پژوهش مؤلفه هاي شاخص ساز در شش زيـربخش عوامـل شاخص ساز ساختاري ، عوامل شاخص ساز محتوايي و عوامل شـاخص سـاز زمينـه اي يـا زيربنـايي و بـه تفکيک عوامل داخلي و خارجي (محيطي ) مي سنجد وزن هر کدام از اين مجموعه مؤلفه هـا و ارتبـاط هـا و پس از تشخيص مهم ترين عوامل مؤثر بر تـوان دانشـگاه بـراي تبـديل شـدن بـه دانشـگاه کـارآفرين ، مـدل توان سنجي دانشگاه براي اين تبديل ، پيشنهاد داده مي شود.