Abstract:
هدف: هدف این مقاله، «شناسایی مولفههای مربوط به مردمسالاری دینی و بررسی جایگاه آن در برنامه درسی دوره متوسطه اول» میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کیفی میباشد که با رویکردهای تحلیل محتوا و تحلیل مضمون انجام شده است. جامعه آماری شامل: کتب، مقالات، پایاننامه و رساله مرتبط با مفهوم مردمسالاری دینی (به تعداد 358 مورد که از بااستفاده از نمونهگیری هدفمند تعداد 187 مورد بهعنوان حجم نمونه انتخاب گردید) و دروس فارسی، پیامهای آسمانی و مطالعات اجتماعی (پایههای هفتم، هشتم و نهم) دوره اول متوسط (بهتعداد 192 درس که بااستفاده از تمامشماری بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند) میباشد. یافتهها: 9 مولفه اصلی در مردمسالاری دینی باعناوین: 1: مشارکت مدنی آگاهانه؛ 2. آزادیهای دینی- مدنی؛ 3. حق حاکمیت بر مردم و حق مردم بر حاکمیت؛ 4. شورا و مشورتطلبی؛ 5. برابری و عدالتخواهی؛ 6. رعایت حقوق شهروندی؛ 7. حاکمیت قوانین دینی؛ 8. ارتقای عقلانیت و آگاهیهای مدنی و 9. اقتدار و وحدت ملی شناسایی شدند. همچنین، مفاهیم مربوط به مولفههای مردمسالاری دینی به تعداد 220 بار در کتب فارسی؛ 277 بار در کتب مطالعات اجتماعی و تعداد 173 بار در کتب پیامهای آسمانی ذکر شدهاند. بحث و نتیجهگیری: به مولفههای مردمسالاری دینی کمتر در برنامههای درسی دانشآموزان توجه شده است. همچنین مباحث مربوط به: مشارکت مدنی آگاهانه؛ آزادیهای دینی- مدنی؛ شورا و مشورتطلبی؛ برابری و عدالتخواهی؛ رعایت حقوق شهروندی؛ ارتقای عقلانیت و آگاهیهای مدنی و اقتدار و وحدت ملی، باید بیشتر در برنامههای درسی دانشآموزان مورد امعاننظر قرار گیرد.
Purpose: The purpose of this article is to "identify the components of religious democracy and examine its place in the curriculum of junior high school."Methodology: The present study is a qualitative study that has been done with Thematic analysis and content analysis approaches. Statistical population includes: books, articles, dissertations and dissertations related concept of religious democracy (358 cases, used by targeted sampling of, 187 cases as sample size) And also Persian courses, celestial messages and social studies related seventh, eighth and ninth course in the first secondary school (include 192 lessons selected using the whole number as sample size).findings: Findings showed that there are 9 main components in religious democracythe following titles: 1. civil participation; 2. civil religious freedoms; 3. The right of the people to rule and the right of the people to rule; 4. Council and consultation; 5. Equality and justice; 6. respect for citizenship rights; 7. The rule of religious rules; 8. Promoting rationality and civic aware; 9. national authority and unity. It can alsosaid that the concepts associated with religious democracy components are listed 220 times in Persian books, 277 times in social studies books and 173 times in books e celestial message.conclusion: The results showed that less attention was paid to the componentsreligious democracy in students' curricula. Also topics related Informed civic participation, Religious-civil liberties, Council and consultation, Equality and justice, Observance of citizenship rights, Promoting rationality and civic awareness and national authority and unity should be further considered in students' curricula