Abstract:
این پژوهش با رویکردی بر سبک های یادگیری و تأکید بر آموزش دانشجویان معماری براساس سبک یادگیری VARK صورت پذیرفته است، جامعه آماری در این پژوهش دانشجویان مقاطع کارشناسی(97 نمونه) و کارشناسی ارشد(206 نمونه) دانشگاه کمال الملک نوشهر می باشند و ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق، پرسشنامه سبک VARK می باشد، که روایی آن براساس نظریه های چند تن از استادان دانشگاه مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی ابزار نیز از طریق فرمول آلفای کرونباخ 968/0 برآورد شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که میزان اثر بخشی مدل های قیاسی، مدل مسئلهی موردی و مدل مشارکتی به ترتیب مؤثرترین مدل های آموزش طراحی معماری در مقطع کارشناسی و میزان اثر بخشی مدل های مسئلهی موردی، مدل مشارکتی و مدل قیاسی به ترتیب مؤثرترین مدل های آموزش طراحی معماری در مقطع کارشناسی ارشد می باشند. در نتیجه سه مدل مسئله موردی و مشارکتی و قیاسی به عنوان مؤثرین مدل ها برای پاسخگویی به تولید محصول از سوی دانشجویان انتخاب شده اند. همچنین پس از بررسی نتایج بر اساس مدل TOPSIS از سبک یادگیری نسبت به هر یک از مدل ها، شاخص غالب سبک برای دانشجویان در هر دو مقطع تحصیلی (کارشناسی CL برابر 0.9155) و کارشناسی ارشد(CL برابر 0.9153) شاخص دیداری با بالاترین امتیاز قرار گرفته است و پس از آن به ترتیب شاخص های های جنبشی/ حرکتی، خواندنی/ نوشتنی و در نهایت شنیداری انتخاب شده است.
This research has been done with an approach to learning styles and emphasis on teaching architecture students based on VARK learning style. The statistical population in this study is undergraduate students (97 samples) and master students (206 samples) of Kamal-ol-Molk University of Nowshahr and the collection tool The data in this study is a VARK style questionnaire, the validity of which has been confirmed based on the theories of several university professors. The reliability of the tool is estimated to be 0.968 through Cronbach's alpha formula. The results show that the effectiveness of deductive models, case model and participatory model are the most effective models of architectural design training in the undergraduate level and the effectiveness of case problem models, participatory model and deductive model are the most effective models, respectively. Architectural design training courses are at the master's level. As a result, three models of case, participatory and deductive problem have been selected as the most effective models to respond to product production by students. Also, after reviewing the results based on the TOPSIS model of learning style compared to each of the models, the dominant style index for students in both academic levels (bachelor CL equal to 0.9155) and master (CL equal to 0.9153) visual index with the highest score. After that, kinetic / motor, reading / writing, and finally auditory indices were selected, respectively.