Abstract:
کرامت انسانی همراه با آرامش از خاستگاه های اساسی دین مبین اسلام است، در جامعه ممکن است عده ای هنجارشکن در سدد بهم ریختگی اجتماع و سلب آرامش مسلمانان باشند، حاکم اسلامی با رعایت مصالح و شرایط در حریم خصوصی افراد ورود پیدا کند، ضرورت ذاتی نهاد حاکمیت، داشتن چنین اختیاراتی است تا بتواند ضمن ایجاد امنیت، عدالت اجتماعی را نیز، در جامعه برقرار سازد.ورود به حریم خصوصی و ترجیح حقوق عمومی بر حقوق افراد با رعایت مصالح به دلایل عقلی و نقلی جایز بلکه در برخی از موارد واجب است. هدف اصلی این تحقیق تبیین مکانیزمی در شریعت مقدس برای حفظ و کنترل حقوق عمومی و حق ورود حاکم اسلامی در حریم خصوصی افراد در زمانها و مکانهای مختلف در هنگام نیاز و در محدوده شریعت مقدس است.چنانکه بیان شد حفظ نظام واجب است و از ادله احکام در فقه امامیه بر وجوب آن دلایل عقلی فراوانی وجود دارد؛ که بدان اشاره شد و عدم رسیدگی به احوال محرومان جامعه و به طورکلی تمام افراد جامعه اسلامی باعث ایجاد هرج و مرج و نارضایتی مردم و به دیگر سخن اختالل در نظام اسلامی میگردد و نظام اسلامی را به مخاطره می اندازد. در این راستا و با این هدف حاکم اسلامی می تواند، به تجسس از احوال افراد تحت سلطه ِخود بپردازد تا مبادا عدم اطلاع از شئون افراد موجد اختلال در نظام گردد.
Human dignity along with peace is one of the basic origins of the religion of Islam. Sovereignty is having such powers so that it can establish security and social justice in society.Intrusion into privacy and the preference of public rights over the rights of individuals is permissible for rational and narrative reasons, but in some cases it is obligatory.The main purpose of this study is to explain the mechanism in the Holy Sharia to protect and control public rights and the right of the Islamic ruler to enter the privacy of individuals at different times and places when needed and within the scope of the Holy Sharia.As it was stated, maintaining the system is obligatory and there are many rational reasons for the necessity of the rulings in Imami jurisprudence; Which was mentioned and the lack of attention to the situation of the deprived of society and in general all members of the Islamic society causes chaos and dissatisfaction of the people and in other words disrupts the Islamic system and endangers the Islamic system. In this regard and with this aim, the Islamic ruler can investigate the situation of the people under his control so that the lack of knowledge about the affairs of the people causes disorder in the system.