Abstract:
نظام آموزش عالی در تحقق اهداف استراتژیک و توسعهی پایدار، همه جانبه و رشد و تعالی کشور نقش اساسی دارد و برای تحقق این اهداف و پیشبرد آنها با چالشها و موانع گوناگون سازهای و زیستی مواجهه میباشد، لذا ضروری است این چالشها به طور ریشهای شناخته شده و تحلیل شوند، این مطالعه با هدف شناخت و تحلیل ابعاد و مولفههای چالشهای آموزش عالی با توجه به هدف توسعهای آن و بر اساس رویکردکیفی وروش موردی ابزاری صورت گرفته است، جامعهی آماری پژوهش شامل نخبگان علمی و روسای دانشگاههای کشور بودهاست. انتخاب نمونه به صورت هدفمند و در نقطهی اشباع نظری به تعداد پانزده نفر بوده است. ابزار جمع آوری دادهها مصاحبهی نیم ساختار یافته و روش تحلیل مصاحبهها تحلیل مضمون بودهاست.یافتههای تحقیق نشان داد، چالشهای آموزش عالی از دیدگاه خبرگان از پنج عامل اصلی فرهنگی، بنیادی-ساختاری، مدیریتی و سازمانی، کیفیتی و جهانی تشکیل شده است. همچنین این چالشها از بیست وچهار مولفهی فرعی، استقلال، چشمانداز، ارتباطات، تامین مالی، آمایش علمی، سیاست و توسعهی علمی، جامعه پذیری، فرهنگ دانشگاهی، انگیزش، جذب اساتید، تولید علم، برنامه های درسی، اقتصاد دانش محور، اثر بخشی، سرمایهی انسانی، ارزیابی کیفیت، کیفیت عملکرد آموزش، اشتغال فارغالتحصیلان، رقابت و مهاجرت نخبگان تشکیل شدهاست.در راستای تحقق اهداف و ارتقاء اثر بخشی و کارآمد نمودن نظام آموزش عالی شناخت ریشه ای چالشها وتدوین راهکارهای عبور از چالشهادرقالب استراتژیها و بازنگری در سیاستها و توجه به ابعاد فرهنگی و سازهای اجتماعی و آینده پژوهی در آموزش عالی و طراحی الگوهای ارتقاء وحفظ ونگهداری سرمایه های انسانی، رهبری اثربخش و تولید و توسعه علم ضروری به نظر می رسد.
The higher education system plays an essential role in realizing the strategic goals and sustainable, all-round development and growth and excellence of the country, and in order to realize these goals and advance them, it faces various structural and biological challenges and obstacles. Therefore, it is necessary to understand and analyze these challenges in a fundamental way, this study aims to identify and analyze the dimensions and components of the challenges of higher education according to its development goal and based on the qualitative approach and instrumental case method. It has been done, the statistical population of the research included the scientific elites and presidents of the country's universities. The sample was selected purposefully and at the point of theoretical saturation with the number of fifteen people. The data collection tool was a semi-structured interview and the analysis method of the interviews was thematic analysis. The findings of the research showed that the challenges of higher education from the experts' point of view are five main cultural, fundamental-structural, and managerial factors. And it is organizational, qualitative and global. Also, these challenges are from twenty-four sub-components, independence, perspective, communication, financing, scientific research, policy and scientific development, socialization, university culture, motivation, attracting professors, science production, programs Curriculum, knowledge-based economy, effectiveness, human capital, quality assessment, quality of education performance, employment of graduates, competition and immigration of elites have been formed. The roots of the challenges and the formulation of solutions to overcome