Abstract:
گمرک ایران، یکی از سازمانهای بسیار قدیمی میباشد.این سازمان دولتی، جزئ وزارت اقتصاد و دارایی بوده، که در امور گمرکی و در قلمرو آن، به عنوان نماینده دولت و براساس قانون ایفای نقش می نماید.با توجه به این جایگاه خطیر، ضرورت تدوین قانونی جامع و مانع و منطبق با طبع فعالیتهای تجاری، بسیار ضروری و حیاتی خواهد بود .این قانون در حالی که باعث تسهیل امور گمرکی و تجاری میگردد، باید از مکانیسم ها و ساز و کارهای نوین و متنوع در جهت جلوگیری از تخلفات و جرایم توسط افراد درون سازمان و برون آن برخوردار باشد.با توجه به تحولات جهانی در خصوص گمرک و تحولات آن در سایر کشورها، توجه به این دو موضوع غیر قابل اجتناب است.برای تدوین قانونی متناسب، شفاف و دقیق، بدوا نیاز به یک سیاست جنایی مدون و همسو با فعالیتهای گمرکی وجود دارد .در تدوین این موضوع باید شرایط اقتصاد داخلی و گمرک کشورمان، در کنار الزامات جهانی راجع به امر گمرک مد نظر قرار گیرد.استعداد بالای مجرمین این جرایم و استفاده آنان از وسایل و امکانات پیشرفته ی جدید، بر سختی تدوین یک سیاست جنایی موثر خواهد افزود.در این تحقیق سیاست جنایی قانونگذار از دو زاویه جرم انگاری و مکانیسم های مقابله با جرایم و تخلفات گمرکی مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت می بینیم که در مقوله جرم انگاری، دیدگاه حداقلی مداخله حقوق کیفری حاکم بوده و برای مقابله نیز ساز و کاهای نظارتی، جبرانی واداری تفوق دارند.
Iran's customs is one of the oldest organizations. This government organization is part of the Ministry of Economy and Finance, which plays a role in customs affairs and in its territory, as a representative of the government and in accordance with the law. It will be very necessary and vital to formulate a comprehensive and barrier law in accordance with the nature of commercial activities. This law, while facilitating customs and trade affairs, should include new and various mechanisms and mechanisms to prevent violations and crimes. Due to the global developments regarding customs and its developments in other countries, attention to these two issues is inevitable. In order to formulate a proportionate, transparent and accurate law, a criminal policy is needed first. There is a codified and in line with customs activities. In compiling this issue, the conditions of our country's domestic economy and customs should be considered, along with the global requirements regarding customs. It will add to the difficulty of formulating an effective criminal policy. In this study, the legislator's criminal policy from two angles Mechanisms and mechanisms to deal with customs offenses and violations have been examined. Finally, we see that in the category of criminology, the minimalist view of criminal law intervention prevails, and for coping, regulatory mechanisms, compensatory coercion prevail.