Abstract:
تحقق اهداف مدارس و به تبع آن تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش، نیازمند توجه خاص به مدیران مدارس و به ویژه به نقش آنان در هزاره سوم میباشد. از طرفی، فقدان الگوی مناسب برای توسعه مدیریت اثربخش در مدارس هزاره سوم با توجه به ساختار فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور، از جمله چالشهای عمده در نظام آموزشی ایران است. بر این اساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه الگوی مدیریت اثربخش در مدارس هزاره سوم بود. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی مبتنی بر «نظریه داده بنیاد» و ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق و با روش هدفمند نسبت به انتخاب نمونه های آماری تا مرحله اشباع نظری درداده ها و روش تجزیه و تحلیل از طریق کدگذاری به استخراج مقوله های مربوط به مدل اقدام گردید. در کدگذاری باز، 237 کد اولیه، در کدگذاری محوری 32 مقوله عمده و در کدگذاری انتخابی 6 مقوله هسته ای در قالب شرایط علّی، واسطه ای، زمینه ای، راهبردها/ توانمندسازها، پیامدی و پدیدۀ اصلی (اثربخشی مدیریت مدارس) طبقهبندی شده اند. در جهت تحقق اهداف پژوهش بر مبنای تئوری زمینه ای، اثربخشی مدیریت در هزاره سوم به عنوان پدیدۀ اصلی در قالب یک الگوی منطقی و با تکیه بر فهم آن با شرایط (علّی، واسطه ای و زمینه ای)، راهبردها/ توانمندسازها و پیامدها مشخص گردید. در نتیجه می توان گفت با حرکت به سوی این الگو، شاهد تغییر اساسی در توسعه مدیریت اثربخش در مدارس هزاره سوم را شاهد بود.
Achieving the goals of schools and, consequently, achieving the goals of the education system, requires special attention to school principals and especially to their role in the third millennium. On the other hand, the lack of a suitable model for the development of effective management in third millennium schools due to the cultural, political, social and economic structure of the country is one of the major challenges in the Iranian educational system. The purpose of this study was to provide an effective management model in schools of the third millennium. Research method, qualitative content analysis based on "data theory" and in-depth semi-structured interview research tools with a purposeful method for selecting statistical samples up to the theoretical saturation stage in the data and analysis method through coding to extract related categories The model was used. In open coding, 237 primary codes, in axial coding 32 major categories and in selective coding 6 core categories in the form of causal, mediating, contextual, strategies / empowerment conditions, consequence and main phenomenon (school management effectiveness) classification have become. In order to achieve the goals of research based on grounded theory, the effectiveness of management in the third millennium as the main phenomenon in the form of a logical model and relying on understanding it with conditions (causal, intermediate and contextual), strategies / enablers and consequences were identified. it can be said that by moving towards this model, we witnessed a fundamental change in the development of effective management in third millennium schools.