Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی آگاهی از هویت ملی در رسانههای جمعی و اجتماعی با رویکرد مقایسهای بود. روش تحقیق علّی-مقایسهای بود. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه نوجوانان (11 تا 18 سال) شهر اردبیل که از بین آنها 380 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامه سلگی و همکاران (1394) استفاده شد. برآورد روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها از نظر متخصصان و اساتید و برآورد پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که این مقدار برای پرسشنامهها بالاتر از 7/0 به دست آمد. دادهها از طریق آزمونهای t تست و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد رسانههای جمعی و اجتماعی نقش متفاوتی در آگاهی هویت ملی و ابعاد آن (اجتماعی، تاریحی، فرهنگی و سیاسی) در بین نوجوانان دارند (01/0>P). به طوری که آگاهی از هویت ملی و ابعاد آن در بین نوجوانانی که رسانه غالب آنان از نوع اجتماعی است کمتر از نوجوانانی است که رسانه غالب آنان از نوع جمعی میباشد 2/15 درصد از آگاهی فرهنگی، 7/10 درصد از آگاهی تاریخی، 4/4 درصد از آگاهی سیاسی و 1/7 درصد از آگاهی اجتماعی نوجوانان از طریق تفاوت در اثر نوع رسانه (جمعی و اجتماعی) تبیین میشود. بنابراین نتیجه گرفته میشود که نوع رسانه نقش بسیار مهمی در آگاهی نوجوانان از هویت ملی ایفا میکند.
The purpose of this study was to evaluate the awareness of national identity in mass and social media with a comparative approach. The research method was causal-comparative. The statistical population of the study included all adolescents (11 to 18 years old) in Ardabil, of whom 380 were selected as a sample by stratified random sampling. To collect data, were used a researcher-made questionnaire for and the questionnaire of Salaghi et al. (2015). Estimation of face and content validity of the questionnaires by experts and professors and estimation of the reliability of the questionnaires were used by Cronbach's alpha coefficient, which was higher than 0.7 for the questionnaires. Data were analyzed by t-test and multivariate analysis of variance (MANOVA) in SPSS software. The results showed that mass and social media have different roles in the awareness of national identity and its dimensions (social, historical, cultural and political) among adolescents (P <0.01). Awareness of national identity and its dimensions is less among adolescents whose predominant media is social type than adolescents whose predominant mass media is 15.2% of cultural awareness, 10.7% of historical awareness, 4.4% of political awareness and 7.1% of adolescents' social awareness are explained by differences in the type of media (mass and social). Therefore, it is concluded that the type of media plays a very important role in adolescents' awareness of national identity.