Abstract:
نظریههای اقتصادی پیش بینی می کنند که شهرت، نقش مهمی را در تعیین رفتار ایفا می کند و همچنین شهرت براعمال متخصصان شرکتهای تجاری از جمله حسابرسان و تحلیلگران مالی و برتامین مالی از طریق سهام اثر می گذارد. یعنی شرکت های مشهورتر از هزینه سرمایه کمتری برخوردارند چون شهرت بالا حاکی از کیفیت بهتر شرکت، انتقال مناسب شایستگی ها وانجام کسب وکار مطابق با منافع سهامداران است. از این رو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر شهرت شرکت بر هزینه سرمایه در شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران است. جامعه آماری این پژوهش را شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران شکل داده است و نمونه ای شامل 114 شرکت فعال در صنایع مختلف به روش غربالگری(حذف سیستماتیک) طی دوره زمانی بین سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ انتخاب گردید. برای آزمون فرضیههای پژوهش از روش رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم افزار Eviews نسخه نهم استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که شهرت شرکت بر هزینه سرمایه تاثیر معنادار و معکوسی دارد. بدین معنی که هرچه شهرت شرکت کاهش یابد نیاز شرکت به تامین مالی برای استقراض و تامین مالی حقوق صاحبان سهام بیشتر می شود.
Economic theories predict that reputation plays an important role in determining behavior, and that reputation also influences the actions of corporate professionals, including financial auditors and analysts, and stock financing. This means that more famous companies have lower capital costs because high reputation indicates better company quality, proper transfer of competencies and doing business in accordance with the interests of shareholders. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of company reputation on the cost of capital in companies listed on the Tehran Stock Exchange. The statistical population of this research is formed by companies listed on the Tehran Stock Exchange and a sample of 114 companies active in various industries was selected by screening method (systematic elimination) during the period between 1394 and 1398. To test the research hypotheses, multiple regression method was used using Eviews ninth version software. Findings showed that company reputation has a significant and inverse negative relationship with capital expenditure. This means that the lower the company's reputation, the greater the company's need for financing to borrow and finance equity.
Machine summary:
جامعه آماري اين پژوهش را شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران شکل داده است و نمونه اي شامل ١١٤ شرکت فعال در صنايع مختلف به روش غربالگري (حذف سيستماتيک ) طي دوره زماني بين سال هاي ١٣٩٤ تا ١٣٩٨ انتخاب گرديد.
لذا رده بندي شهرت مي تواند اطلاعات مربوط به ارزش را براي بازارهاي سرمايه آشکار سازد، که عدم تقارن اطلاعات ولذا هزينه سرمايه سهامداران را کاهش مي دهد و دوما سهام هايي با شناخت 1 wilson 2 Anginer et al 3 Larcker and Richardson 4 Hirshleiferet et al 5 Edmans 6 Chan et al 110 سرمايه گذار کمتر، بايد بازده هاي بالاتري را براي جبران تنوع سرمايه گذاري ناقص سهامداران ارائه دهند(لاگران و شولتز،١ ٢٠٠٥).
طالقاني و همکارانش (١٣٨٨) در بررسي رابطه بين شهرت سازماني و ويژگيهاي شخصيتي کارکنان شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران به اين نتيجه رسيدند که شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران به عنوان يکي از سازمان هاي داراي اعتبار در نزد مردم و کارکنان شاغل در آن ، باعث شده است افراد براي جذب و استخدام در چنين سازماني همواره در حال رقابت با يکديگر باشند.
طالقاني و همکارانش (١٣٩١) در پژوهشي با عنوان بررسي رابطه بين شهرت سازماني با نگرش هاي شغلي کارکنان شرکت ايران خودرو به اين نتيجه رسيدند که نگرش هاي شغلي کارکنان در سازمان با ادراک و ذهنيت مشتريان نسبت به سازمان در ارتباط است .
هدف از اين تحقيق ، بررسي رابطه بين شهرت شرکت و هزينه سرمايه در شرکت هاي پذيرفته شده بورس اوراق بهادار تهران .