Abstract:
در ساختارهای تربیتی و آموزشی معیاری که برای سنجش میزان دستیابی به اهداف تربیتی در نظر گرفته شده، پیشرفت تحصیلی است. بسیاری از روان شناسان و متخصصان آموزشی، تحقیقات متعددی را پیرامون عوامل و متغیرهایی که بر پیشرفت تحصیلی تاثیر می گذارند انجام داده اند. هدف این پژوهش پیش بینی اهداف پیشرفت تحصیلی بر اساس انعطاف پذیری شناختی، اجتناب تجربی و تحمل پریشانی در دانش آموزان دبیرستانی ناحیه یک تبریز می باشد. روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان متوسطه ناحیه یک تبریز در سال 1401-1400 می باشد که از بین آن ها 147 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مشارکت کنندگان پرسشنامه های اهداف پیشرفت تحصیلی (QGA) الیوت و مک گریگور، انعطاف پذیری شناختی (CFI) مارتین و روبین (1995) پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) و پرسشنامه اجتناب تجربی چند وجهی گامز و همکاران (2011) را تکمیل نمودند. برای تحلیل داده ها از همبستگی و رگرسیون همزمان استفاده گردید. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که بین اهداف پیشرفت تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی رابطه معنی داری وجود دارد. به صورتی که نتایج رگرسیون همزمان نشان داد که تاثیر انعطاف پذیری شناختی و تحمل پریشانی در پیش بینی اهداف پیشرفت تحصیلی معنی دار است. این نتایج رهنمودهایی را بر اساس تبیین اهداف پیشرفت در جلوگیری از تجارب منفی هیجان تحصیلی و همچنین گشودگی و انعطاف پذیری هنگام درگیری تحصیلی را ارائه می دهد.
Machine summary:
هالم 9 o"/>o"/> (2010) معتقد است که دانش آموزانی که با اهداف تبحر گرایی سازگارند؛ گرایش به این امر دارند که این ویژگی را ان DeBerry gunduz Star, Newton, Pollack, Kokka, Rittle-Johnson & Durkin Ullsperger, Danielmeier and Jocham Psychological Distress McCracken and Morley Carbonella and Timpano Dennis and Vander Wale Hulleman and Senko پذیر بدانند تا مهارتهای تحصیلی خودشان را بهبود ببخشند.
تحمل پریشانی ماهیتی چند بعدی دارد و شامل ابعاد متعددی از جمله، 1) توانایی تحمل 2) ارزیابی و پذیرش حالت عاطفی 3) شیوه تنظیم هیجان به وسیله فرد 4) مقدار جذب توجه به وسیله هیجان های منفی و مقدار سهم آن در بوجود آمدن اختلال در عملکرد، می شود ( سیمون و گاهر، 2005، به نقل از زولسنکی،ووجانو 10 mp; Leyro" Paliliunas, Belisle and Dixon Experiential Avoidance Bifulco, Moran, Ball & Bernazzani Olanrewaju, Ruth and Kehinde Berman, Wheaton, McGrath & Abramowitz Hinds, Jones, Gau, Forrester & Biglan Distress Tolerance Simons and Gaher Ocleirigh, Ironson and Smits zvolensky, Vujanovic, Bernstein & Leyro در این راستا فنایی و سجادیان (1395) نشان دادند که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش اجتناب تجربه ای افراد موثر است.
3. Toraman, Fehmi Ozdemir, Kosan Aytug, Orakci Pintrci and Schunk Church, Elliot and Gable Bond, Joda and Guenole Hayes Asikainen, Hailikari and Mattsson Deak and Wiseheart Diamond Ionescu به صورتی که دانش آموزان با توانایی تحمل پریشانی بالا در طول تحصیل خود قادر به حفظ تفکرات خود هستند و می توانند انتقادها، شکست ها و عملکرد ضعیف خود را مدیریت نمایند و بر شکست ها غلبه نموده و به احیای دوباره آن ها بپردازند.