Abstract:
محتوای اطلاعاتی صورتهای مالی در تاریخ اعلان سود به نسبت دهههای گذشته بهمیزان قابلتوجهی افزایش یافته است. مؤلفه اصلی این افزایش، افشای مدیریت راهبردی در بازار سرمایه است. راهبردهای کسبوکار مدیریتی از دو بعد راهبرد رهبری بها و راهبرد تمایز بررسیشده و واکنش بازار نسبت به اعلان سود با استفاده از دو معیار بازده انباشته سهام به اعلان سود و واکنش حجم تجمعی معاملات به اعلان سود، بررسی شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. بازه زمانی انجام پژوهش سالهای 1388 تا 1397 و روش نمونهگیری هدفمند شامل 149 شرکت است. روش اجرای پژوهش مبتنیبر رگرسیون چندمتغیره با الگوی حداقل مربعات معمولی و دادههای ترکیبی است. شواهد پژوهش حاکی از آن است که مدیریت با اتخاذ راهبرد رهبری بها و تمایز، واکنش بازده انباشته سهام به اعلان سود را نمیتواند تغییر دهد، لیکن مدیریت با اتخاذ راهبردهای کسبوکار، حجم معاملات شرکت را تغییر میدهد. مدیریت با اتخاذ راهبرد رهبری بها، حجم معاملات را افزایش و با اتخاذ راهبرد تمایز، حجم معاملات را کاهش میدهد. درنتیجه، پیشنهاد میشود شرکتها برای افزایش حجم معاملات، از راهبرد رهبری بها استفاده نمایند؛ زیرا اتخاذ راهبرد رهبری بهای محصولات، توجه بازار سرمایه به شرکت را برجسته مینماید. مطالعه حاضر به ارتقای سطح دانش بازار از راهبردهای کسبوکار و نظریه مدیریت راهبردی یاری میرساند. بهطورکلی، نتایج نشان داد که واکنش بازار سرمایه نسبت به اعلان سود ازطریق اتخاذ راهبردهای رهبری بها و تمایز، قابل پیشبینی است. برایناساس، بهعنوان توصیههای اجرائی برای نظام مالی و اقتصادی کشور، علیالخصوص بازار سرمایه که سهم مهمی در اقتصاد کلان دارد، پیشنهاد میشود که شفافیت و افزایش اشراف اطلاعات مالی و اقتصادی شرکتها توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران درراستای افشای ریز اطلاعات راهبردهای کسبوکار شرکتها در تارنمای کدال و دیگر نمایهها جهت جذب سرمایهگذاران و سهامداران بالفعل و بالقوه دنبال شود.
Compared to previous decades, the information contents of financial statements have increased significantly over the past decade. The main component of this rise is the disclosure of strategic management in the capital market. Accordingly, this research is aimed at investigating the role of strategic management in the capital market regarding markets' reaction to income statement. Business management strategies were studied from two dimensions: pricing leadership strategy and differentiation strategy and market reaction to income statement using two criteria of accumulated stock return to income statement and reaction of cumulative trading volume to income statement. The statistical population of the study includes all companies listed on Tehran Stock Exchange. The time slot of conducting this research was from 2009 to 2016, and the purposive sampling method included 149 companies. The research was based on multivariate regression using ordinary minimum squares model and combined data. The results indicated that management cannot change the reaction of stock accumulated returns to income statement by resorting to price leadership and differentiation strategy. However, management is able to change the company's trading volume by adopting business strategies. Moreover, management increases the volume of transactions by adopting a price leadership strategy, and reduces the volume of transactions by adopting a differentiation strategy. As a result, it is recommended that companies use a pricing leadership strategy to increase trading volume because adopting a price leadership strategy draws the attention of the capital market towards the company. This study helps companies to raise the level of market knowledge and strategic management theory. The results also showed that the reaction of the capital market to the income statement will be predictable through the adoption of pricing and differentiation leadership strategies. Accordingly, the researcher suggest that transparency and increasing financial and economic intelligence of companies by the Securities Exchange Organization be enhanced for the fulfillment of recommendations for the country's financial and economic system, especially the capital market, which plays an important role in macroeconomics and to disclose detailed information of the business strategies of the companies in the Codal website and other indexes, for attracting present and potential investors and shareholders.
Machine summary:
شواهد پژوهش حاکي از آن است که مديريت با اتخاذ راهبرد رهبري بها و تمايز، واکنش بازده انباشته سهام به اعلان سود را نميتواند تغيير دهد، ليکن مديريت با اتخاذ راهبردهاي کسب وکار، حجم معاملات شرکت را تغيير ميدهد.
com مقدمه با شروع پژوهش هاي بال و بران ١ (١٩٦٨) و بيور٢ (١٩٦٨) اسناد بزرگي به چارچوب نظري پژوهش هاي مالي مبني بر اينکه اعلان سود داراي محتواي اطلاعاتي قابل توجهي براي سرمايه گذاران است ، ارائه شد.
Diamond and Verrecchia ۱۳6 بررسي اين سؤال بپردازد که آيا راهبردهاي کسب وکار شرکت قادر است بر واکنش بازار نسبت به اعلان سود تأثير گذارد يا خير؟ درواقع مسئله اين پژوهش پيرامون اين مهم است که تصميم هايي که مديران اتخاذ ميکنند، منجر به گزارش به هنگام يا عدم گزارش به هنگام سود ميشود.
نتايج فرضيه سوم و چهارم فرضيه سوم و چهارم پژوهش به دنبال پاسخ به اين سأال است که آيا راهبرد رهبري بها و تمايز بر واکنش حجم تجمعي معاملات نسبت به اعلان سود تأثير معنيداري دارد يا خير؟ جهت بررسي فرضيه سوم و چهارم مدل ٢ برازش شد که نتايج در جدول ٤ ارائه شده است .
The impact of regulation fair disclosure on investors' prior information quality — Evidence from an analysis of changes in trading volume and stock price reactions to earnings announcements.
Trading volume reactions to annual accounting earnings announcements: The incremental role of pre-disclosure information asymmetry.
The Changing Behavior of Trading Volume Reactions to Earnings Announcements: Evidence of the Increasing Use of Accounting Earnings News by Investors.