Abstract:
بودجهریزیبرمبنایعملکرد، رویکردی است کهعملکرد وبودجهسالانهرا یکپارچه میکند. این رویکرد روابطبینسطح اعتباراتبرنامهونتایجموردانتظاررانشانمیدهد و در آن ارتباطی شفاف بین اعتبارات بودجهای و عملکرد سازمان وجود دارد. هدف از این پژوهش، بررسی تطبیقی نظام بودجهریزی در بخش عمومی با بودجهریزی برمبنای عملکرد است. تحقیق حاضر از گونه مطالعات ترکیبی (کیفی ـ کمی) است. در مرحله کیفی از روش مرور ادبیات و مصاحبه عمیق و در مرحله کمی از رویکرد مقایسهای متغیرمحور استفاده شده است. نمونه آماری در مرحله کیفی هشت نفر از خبرگان حوزه مالیه عمومی و در مرحله کمی 50 نفر از مدیران بودجه در بخش عمومی انتخاب شدهاند. در بخش کیفی از روش تحلیل تماتیک و در بخش کمی از روشهای مقایسه میانگین و تحلیل واریانس برای تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که نظام بودجهریزی بخش عمومی ـ بخش موردمطالعه ـ در مؤلفههای برنامهریزی راهبردی، کنترل و پایش و حسابرسی عملکرد با بودجهریزی برمبنای عملکرد مطابقت داشته و در مؤلفههای نظام پاسخگویی و انگیزشی، نظام هزینهیابی، برنامهریزی برمبنای عملکرد، مدیریت تغییر و مستندات و مدیریت عملکرد نیازمند تقویت و اصلاح است.
Performance based budgeting approach integrate performance and budget. This approach relate budget fund to organization performance and expected result clearly. The purpose of this research is comparative study of public sector budgeting system with performance based budgeting. This research is mixed (qualitative-quantitative) study. In qualitative phase literature review and deep interview methods and in quantitative phase variable -oriented comparative approach was used. Statistic samples in qualitative phase was 8 experts in public finance and in quantitative phase was 50 budget manger in branches. Finally, thematic analyze and compare mean and ANOVA were used in qualitative and quantitative phases respectively. The findings show that budgeting system in public finance in some components such as strategic planning, control and monitoring, and performance auditing is consistent with performance based budgeting, and in some components such as responsibility and motivation system, costing, performance based planning, change management and documentation, and performance management requires adjustment and enforcement.
Machine summary:
نتايج حاصل از اين تحقيق نشان ميدهد که نظام بودجه ريزي بخش عمومي ـ بخش موردمطالعه ـ در مؤلفه هاي برنامه ريزي راهبردي، کنترل و پايش و حسابرسي عملکرد با بودجه ريزي برمبناي عملکرد مطابقت داشته و در مؤلفه هاي نظام پاسخگويي و انگيزشي، نظام هزينه يابي، برنامه ريزي برمبناي عملکرد، مديريت تغيير و مستندات و مديريت عملکرد نيازمند تقويت و اصلاح است .
ازآنجاکه اختصاص هدف مند اعتبار به فعاليت هاي هر سازمان ميتواند ضمن شفاف سازي نحوه توزيع منابع ، امکان پايش عملياتي و انتظار براي دسترسي به نتايج هزينه ها را فراهم سازد، استفاده از روش بودجه ريزي برمبناي عملکرد گام مؤثري در افزايش کاراني و اثربخشي اعتبارات خواهد بود (خدامي پور و زينالي، ١٣٨٦).
براساس اين يافته ها، نظام بودجه ريزي بخش عمومي نيازمند تقويت و اصلاح مؤلفه هاي برنامه ريزي برمبناي عملکرد، مديريت عملکرد، نظام پاسخگويي و انگيزشي ، مديريت تغيير و مستندات و نظام هزينه يابي است .
نتايج اين تحقيق نشان ميدهد از بين مؤلفه هاي نظام بودجه ريزي برمبناي عملکرد مؤلفه هاي نظام هزينه يابي و مديريت تغيير و مستندات به ترتيب نيازمند بيشترين تقويت و اصلاح در نظام بودجه ريزي بخش عمومي است .
Public management policy and accountability in Latin America: Performance-oriented budgeting in Colombia, Mexico, and Venezuela (1994-2000).
, New Public Management between reality and illusion: Analysing the validity of performance-based budgeting, The British Accounting Review, https://doi.