Abstract:
هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر تغییرپذیری تمرین بر عملکرد شناختی و حرکتی در کودکان دارای اختلال بیش فعالی- نقص توجه بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان پسر بیشفعال 9 تا 12 سال شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که تعداد 36 کودک به شکل هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه مشتمل بر تمرینات ثابت (12 نفر)، تمرینات متغیر (12 نفر) و گواه (12 نفر) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه کانرز مقیاس والدین (CPSQ) و آزمون استروپ (SCWT) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد تمرین به شیوه متغیر در عملکرد شناختی (تکلیف استروپ) و حرکتی (پرتاب از بالای شانه) کودکان دارای اختلال بیش فعالی - نقص توجه تاثیر مثبت داشته است (05/0 P>). با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که تمرین ثابت و متغیر یکی از مداخلاتی است که میتواند در بهبود عملکرد کودکان دارای اختلال بیش فعالی - کمبود توجه موثر باشد و در این میان اثربخشی تمرین متغیر بیشتر است.
The present study's purpose was to determine the effect of practice variability on cognitive function and motor performance in children with attention deficit hyperactivity disorder. The present study was applied in terms of purpose and quasi-experimental in terms of the method with pre-test-post-test design and control group. The statistical population of the study included all hyperactive boys aged 9 to 12 years in Tehran in the academic year 2019-2020, from which 36 children were selected in a purposeful and accessible manner and randomly were divided into three groups consisting of constant practice (12 people), variable practice (n = 12), and control (n = 12. The tools of this study included the Conners Parent Scale Questionnaire (CPSQ) and the Stroop Test (SCWT). One-way ANOVA and repeated measures were used to analyze the data. Findings showed practice in a variable method had a positive effect on cognitive function (strop task) and motor performance (throwing over the shoulder) in children with attention deficit hyperactivity disorder (P> 0.05 According to the findings, it can be concluded that constant and variable practice is one of the interventions that can be effective in improving the performance of children with ADHD. Among these, the effectiveness of variable exercise is higher.
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٨، شماره پياپي ٧٧، آبان ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(8), 2022 تأثير تغييرپذيري تمرين بر عملکرد شناختي و حرکتي کودکان مبتلا به اختلال بيش فعالي – نقص توجه The effect of Practice variability on Cognitive and Motor performance in children with Attention Deficit hyperactivity Disorder دکتر غلامرضا لطفي Dr. Gholamreza Lotfi Associate professor, Department of Motor Behavior, دانشيار رفتار حرکتي ، گروه رفتار حرکتي ، دانشکدة علوم ورزشي ، دانشگاه Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, تربيت دبير شهيد رجايي، تهران ، ايران .
چکيده Abstract The present study's purpose was to determine the هدف از پژوهش حاضر تعيين تأثير تغييرپذيري تمرين بر عملکرد شناختي effect of practice variability on cognitive function and و حرکتي در کودکان داراي اختلال بيش فعالي - نقص توجه بود.
نوع مقاله : پژوهشي دريافت : اسفند ١٤٠٠ پذيرش : تير ١٤٠١ ويرايش نهايي: آبان ١٤٠١ تأثير تغييرپذيري تمرين بر عملکرد شناختي و حرکتي کودکان مبتلا به اختلال بيش فعالي – نقص توجه The effect of Practice variability on Cognitive and Motor performance in children with Attention Deficit ...
00010-5 تأثير تغييرپذيري تمرين بر عملکرد شناختي و حرکتي کودکان مبتلا به اختلال بيش فعالي – نقص توجه The effect of Practice variability on Cognitive and Motor performance in children with Attention Deficit ...
00010-5 تأثير تغييرپذيري تمرين بر عملکرد شناختي و حرکتي کودکان مبتلا به اختلال بيش فعالي – نقص توجه The effect of Practice variability on Cognitive and Motor performance in children with Attention Deficit ...