Abstract:
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری بر نشخوار فکری و دلزدگی زناشویی در معلمان زن در ایام قرنطینه کرونا بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی، از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون_پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان زن در اسلامشهر در سال تحصیلی 1400-1399 بود که از میان آنها به شیوه در دسترس 50 شرکتکننده انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و گواه (25 نفر) گمارش شدند. برنامه آموزشی شناختی-رفتاری به مدت 12 جلسه، در هر هفته یک جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد. پژوهش شامل پرسشنامه نشخوار ذهنی (RRS) نولن- هوکسما (1991) و مقیاس دلزدگی زناشویی (CBM) پاینز (1996) بود. درنهایت برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرمافزار spss26 استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه در متغیر نشخوار فکری، در سطح معناداری (001/0P) تفاوت معناداری وجود دارد و مجذور اتا نشان داد که 1/41 درصد از واریانس نشخوار فکری، ناشی از شرایط آزمایشی (درمان شناختی-رفتاری) است و همچنین بین دو گروه آزمایش و گواه در متغیر دلزدگی زناشویی، در سطح معناداری (001/0P) تفاوت معنادار وجود دارد و مجذور اتانشان داد که 8/39 درصد از واریانس دلزدگی زناشویی، ناشی از شرایط آزمایشی (درمان شناختی-رفتاری) است. نتایج بیانگر آن بود که درمان شناختی رفتاری در کاهش نشخوار فکری و کاهش دلزدگی زناشویی در بین معلمان زن در دوران پاندمی کرونا تأثیر قابل ملاحظه ای دارد.
The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive-behavioral education on rumination and marital rumination in female teachers during coronary quarantine. In terms of applied purpose, this study was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population of the study included female teachers in Islamshahr in the academic year 1300-1400, from which 50 participants were selected and randomly assigned to two groups experimental (25 people) and control (25 people). The cognitive-behavioral training program was performed for 11 sessions, one 90-minute session per week for the experimental group. The study included the Nolen-Hooksma (1991) Ruminant Rummy Questionnaire (RRS) and the Pines (1996) Marital Boredom Scale (CBM). Finally, multivariate analysis of covariance and SPSS25 software was used to analyze the data. . The results showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in the rumination variable (P The results showed that cognitive-behavioral therapy has a significant effect on reducing rumination and marital boredom among female teachers during the corona pandemic.
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٨، شماره پياپي ٧٧، آبان ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(8), 2022 اثربخشي آموزش شناختي - رفتاري بر نشخوار فکري و دلزدگي زناشويي در معلمان زن در ايام قرنطينه کرونا The effectiveness of cognitive-behavioral education on rumination and marital rumination in female teachers during quarantine coronavirus ساناز قهاري (نويسنده مسئول ) Sanaz Ghahari * Master student of clinical psychology, Islamic Azad دانشجوي کارشناسي ارشد، روان شناسي باليني، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد University, West Tehran Branch, Tehran, Iran.
چکيده Abstract The aim of this study was to determine the effectiveness هدف اين پژوهش ، تعيين اثربخشي آموزش شناختي -رفتاري بر نشخوار فکري of cognitive-behavioral education on rumination and و دلزدگي زناشويي در معلمان زن در ايام قرنطينه کرونا بود.
نوع مقاله : پژوهشي دريافت : دي ١٤٠٠ پذيرش : تير ١٤٠١ ويرايش نهايي: آبان ١٤٠١ اثربخشي آموزش شناختي - رفتاري بر نشخوار فکري و دلزدگي زناشويي در معلمان زن در ايام قرنطينه کرونا The effectiveness of cognitive-behavioral education on rumination and marital rumination in female teachers … مقدمه ايجاد تحول در نظام هاي آموزشي منوط به به کارگيري معلماني برخوردار از صلاحيت هاي شخصيتي، حرفه اي و تخصصي است ؛ چرا که اجراي مطلوب تمام برنامه هاي آموزشي در مدرسه ، منوط به وجود معلمان توانمند و برخوردار از سلامت رواني بالا است (نبوي و همکاران ،١٣٩٦).
اثربخشي آموزش شناختي - رفتاري بر نشخوار فکري و دلزدگي زناشويي در معلمان زن در ايام قرنطينه کرونا The effectiveness of cognitive-behavioral education on rumination and marital rumination in female teachers … Hvenegaard, M.