Abstract:
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت خواندن در مهارتهای تحصیلی در مدرسه و جامعه، بخش عمدهای از پژوهشها به درک ماهیت ناتوانی در خواندن اختصاص یافته است. لذا هدف این پژوهش بررسی و مقایسه مشکلات خواندن در کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا با همتایان عادی است. روش پژوهش: در این مطالعه مقطعی، 15 کودک مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا با 15 کودک همتای عادی در دبستان های استثنایی پسرانه شهر تهران مورد مقایسه قرار گرفتند. آزمون ارزیابی توانایی خواندن فارسی برای ارزیابی بهکار برده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به اوتیسم عملکرد بالا در مقایسه با کودکان همتای عادی خطای تلفظ و حذف بیشتری دارند (05/0P). خطای کل و زمان کل خواندن نیز در کودکان مبتلا به اوتیسم بیشتر بود (05/0P). نتیجهگیری: به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد که با توجه به مشکلات خواندن در کودکان اوتیسم با عملکرد بالا و اهمیت مهارت خواندن در تکالیف آموزشی، این مسئله نیازمند توجه و طراحی مداخلات درمانی متناسب برای این کودکان است.
Background and Aim: Considering the importance of reading in academic skills in school and society, a major part of researches is dedicated to understanding the nature of reading disability. Methods: In this cross-sectional study, 15 children with high-functioning autism were compared with 15 normal peers in exceptional boys' schools in the city. Tehran to be compared. The evaluation test for Farsi reading was used for evaluation. Independent t-test was used to analyze the data. Results: The results showed that children with high-functioning autism have more pronunciation and omission errors compared to their normal counterparts (PConclusion: In general, the results of the research showed that considering the reading problems in high-functioning autistic children and the design of reading skills in educational assignments, these issues require attention and therapeutic interventions for these children.