Abstract:
در این پژوهش، تفاوت کیفیت زندگی تحصیلی دانشآموزان پسر پایه چهارم مدارس عادی و مدارس زندگی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسهای بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ دانشآموزان پایه چهارم دورۀ ابتدایی مدارس عادی و مدارس زندگی شهر تهران بود. نمونه آماری با استناد به جدول مورگان بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای غیرنسبتی انتخاب شده و با تکمیل پرسشنامه کیفیت زندگی اندرسون و بورک (2000) مورد ارزیابی قرار گرفته است. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری با نظر متخصصان و اساتید این حوزه مشخص و اعتبار آن با آلفای کرونباخ 0/81 محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری کولموگروف - اسمیرنف و آزمون t مستقل استفاده شده و در همۀ مراحل تجزیه و تحلیل از نرم افزار SPSS بهرهگیری شده است. یافتههای بهدست آمده نشان داد که میان دانشآموزان مدارس عادی و مدارس زندگی از نظر کیفیت زندگی، میزان انسجام اجتماعی، میزان ماجراجویی، میزان استفاده از فرصت، میزان رضایت عمومی، میزان رابطه معلم با دانشآموزان با 99 درصد اطمینان و میزان پیشرفت دانشآموزان با 95 درصد اطمینان تفاوت معنادار وجود دارد. یافتههای این پژوهش همچنین نشان داد که میان دانشآموزان مدارس عادی و مدارس زندگی از نظر عواطف منفی بهمنزلۀ یکی از ابعاد کیفیت زندگی تحصیلی با 95 درصد اطمینان تفاوت معنادار وجود ندارد.
In the present research, the difference between the quality of life of fourth-grade schoolboys in ordinary schools and those in schools of life in the city of Tehran have been studied. A descriptive, causal-comparative approach was used. The statistical population consisted of all fourth-grade elementary school students in ordinary schools and schools of life in the city of Tehran. The statistical sample was selected based on the Morgan table and by means of random stratified sampling, and assessed by using the questionnaire on the quality of school life by Anderson and Bourke (2000). The validity of the questionnaire has been determined based on face validity through remarks made by experts and academicians, and Cronbach’s alpha was shown to be 0.81. The Kolmogorov–Smirnov test and the T-test were used for data analysis, and SPSS software was used in all phases of analysis as well. The findings pointed out significant differences between ordinary school students and those studying at schools of life regarding their quality of life, social coherence, adventurousness, opportunism, general sense of satisfaction, and teacher-student relationships at 99% percent confidence interval and regarding students' academic progress at 95% percent confidence interval. The findings of this study also showed, at 95% percent confidence interval, there to be no significant difference between ordinary school students and those studying at schools of life regarding their negative emotions as one of the aspects of the quality of school life.
Machine summary:
يافته هاي به دست آمده نشان داد که ميان دانش آموزان مدارس عادي و مدارس زندگي از نظر کيفيت زندگي ، ميزان انسجام اجتماعي ، ميزان ماجراجويي ، ميزان اســتفاده از فرصت ، ميزان رضايت عمومي ، ميزان رابطه معلم با دانش آموزان با ٩٩ درصد اطمينان و ميزان پيشــرفت دانش آموزان با ٩٥ درصد اطمينان تفاوت معنادار وجود دارد.
يافته هاي اين پژوهش همچنين نشان داد که ميان دانش آموزان مدارس عادي و مدارس زندگي از نظر عواطــف منفي به منزلۀ يکي از ابعاد کيفيت زندگي تحصيلي با ٩٥ درصد اطمينان تفاوت معنادار وجود ندارد.
Resnick, Bearman, Blum, Bauman, Harris 2.
تجزيه و تحليل آزمون t مستقل آزمون فرضيه فرعي سوم )به تصویر صفحه رجوع شود) براســاس اطلاعات به دســت آمده و با توجه به اينکه t مشاهده شــده با درجات آزادي ٣٥٩ يعني ٦/٠١ از t جدول در ســطح معناداري ٠/٠١ يعني ٢/٥٨ بزرگ تر اســت ، بنابراين مي توان نتيجه گيري کرد که مدرســه زندگي بر کيفيت زندگي تحصيلي در بعد ميزان رابطه معلم با دانش آموزان تأثيرگذار است .
تجزيه و تحليل آزمون t مستقل آزمون فرضيه فرعي پنجم )به تصویر صفحه رجوع شود) براســاس اطلاعات به دســت آمده و با توجه به اينکه t مشاهده شــده با درجات آزادي ٣٥٩ يعني ٢/٠٦ از t جدول در ســطح معناداري ٠/٠٥ يعني ١/٩٦ بزرگ تر اســت ، بنابراين مي توان نتيجه گيري کرد که مدرسه زندگي بر کيفيت زندگي تحصيلي در بعد ميزان پيشرفت دانش آموزان تأثيرگذار است .