Abstract:
مقدمه: ضعف در ادراک دیداری یکی از مواردی است که در کودکان دارای اختلالات یادگیری دیده میشود و تقویت آن باعث بهبود عملکرد تحصیلی کودکان میشود. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر غلبه طرفی بر تشخیص دیداری، حافظه دیداری و اکمال دیداری کودکان ۷ تا ۱۲ سال دارای اختلالات یادگیری انجام شد. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. از میان کودکان مقطع ابتدایی که در کلینیکهای روانشناسی شهر تهران در سال ۱۳۹۹ تشخیص اختلالات یادگیری گرفته بودند، به صورت در دسترس و داوطلبانه، ۳۰ نفر (۱۸ دختر و ۱۲ پسر) انتخاب و سپس به شیوه تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون دست برتری ادینبرگ (۱۹۷۰)، ارزیابی رشد عصبی- مغزی دلاکاتو (۱۹۹۷) و آزمون ادراک دیداری گاردنر (۱۹۸۲) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه ۲۵، شاخصهای توصیفی- استنباطی، تحلیل کوواریانس تک متغیره و تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد بسته آموزشی مبتنی بر غلبه طرفی بر مؤلفههای تشخیص دیداری (۰/۰۱>P و ۳۱/۳۸=F)، حافظه دیداری (۰/۰۱>P و ۱۴/۶۸=F) کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در گروه آزمایش تأثیر داشته و بر مؤلفه اکمال دیداری تأثیر نداشته است. نتیجهگیری: تمرینهای ایجاد غلبه طرفی به دانشآموزان کمک میکند عملکرد بهتری در ادراک دیداری داشته باشند؛ بنابراین پیشنهاد میشود جهت بهبود ادراک دیداری کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری تمرینهای مربوط به غلبه طرفی در برنامه درمانی آنها گنجانده شود.
Introduction: Weakness in visual perception is one of the cases noticed in children with learning disorders, and strengthening this weakness improves their academic performance.
Aim: The present study was conducted to determine the effectiveness of the educational package based on lateral dominance in visual recognition, visual memory and visual completion of 7-12-year-old children with learning disorders.
Method: The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group. A total of 30 children (18 female and 12 male subjects) from elementary school children diagnosed with learning disorders in the psychological clinics of Tehran, Iran, in 2020 were conveniently and voluntarily selected and then randomly assigned to two experimental (n=15) and control (n=15) groups. The Edinburg Handedness Inventory (1970), Delacato’s Neurodevelopmental Table (1997) and Gardner’s Visual Perception Test (1982) were used to collect the data. The SPSS-25, descriptive-inferential indices, univariate analysis of covariance and multivariate analysis of covariance were used to analyze the data.
Results: The results showed that the educational package based on lateral dominance affected the visual recognition (P
Conclusion: Lateral dominance exercises help students perform better in visual perception. Therefore, it is suggested to include lateral dominance exercises in the treatment program for children with learning disorders to improve their visual perception.