Abstract:
زمینه و هدف: رعایت نکردن اخلاق در جامعه مشکلات بسیاری را برای عامه مردم به وجود میآورد و در مقیاس کوچکتر در بیمارستان نیز عدم رعایت نکات اخلاقی مسائل زیانباری را رقم خواهدزد. برای پیشبرد اهداف اخلاقی در سازمان و یا به عبارت دیگر ترویج اخلاق در بیمارستانهای دانشگاهی بنا به توصیههای علمی و مدیریتی حتما لازم است از تکنولوژیهای نوین استفاده شود که در گام آخر تحقیق به بررسی آنها پرداخته میشود. روش: در این پژوهش از روشهای مطالعات کتابخانهای، مصاحبه عمیق با خبرگان، نظرسنجی از خبرگان و مشاهده برای گردآوری دادهها استفاده میشود و از طریق«تحلیل محتوا و دادههای بهدست آمده» در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، با توجه به ماهیت تحقیق از نظرات خبرگان اخلاق سازمانی در صنعت بهداشت و درمان و سایر خبرگان دانشگاهی اخلاق، اخلاق و فرهنگ سازمانی و مدیریت استراتژیک نظرخواهی شد. یافتهها: پژوهشگر در کدگذاری متن مصاحبه از کدهای طبیعی یا زنده استفاده کرد که عین جمله مصاحبهشوندهها بود و یا اینکه برداشت خود را از جملات بیان کرد که به آن کد تصدیقی میگویند که براساس مطالبی که از پژوهشهای گذشته شکل گرفته است، کد مناسب به آن اختصاص داده شد. سؤال اصلی پژوهش حاضر به دست آوردن مفاهیم بنیادی در زمینه رخنههای اخلاق سازمانی در بیمارستان بوده است که این هدف هم در هنگام کدگذاری در ذهن محقق بوده است همچنین ابعاد مدل و روابط بین ابعاد مدل نیز در ذهن محقق بوده است که در کدگذاری به آنها توجه شده است. اخلاق کادر درمان تنها به پزشکان بر نمیگردد؛ بلکه سایر بخشهایی که بهنوعی به درمان بیمار اقدام میکنند نیز بر میگردد. در این میان بیشترین تعامل را پرستاران با بیمار و همراه او دارند و به دلیل ماهیت کارشان از نظر اخلاقی باید خوددار و خودکنترل باشند تا بتوانند رفتارهای اخلاقی که نهتنها باعث ناراحتی بیمار نشود؛ بلکه از نظر روحی او را تسکین دهد. نتیجهگیری: این طرح همهجانبه است و کمک میکند افراد بدانند که رشد اخلاق در بیمارستان فراگیر و همهجانبه است، هم اولویتبندی میخواهد، هم ابعاد گوناگون دارد و هم اینکه باید به عنوان یکی از اهداف سازمانی تلقی شود.
Background: Non-observance of ethics in society causes many problems for the general public, and on a smaller scale in the hospital, non-observance of ethical points will result in harmful issues. In order to promote ethical goals in the organization or in other words to promote ethics in university hospitals based on scientific and management recommendations, it is absolutely necessary to use new technologies, which will be investigated in the last step of the research.
Methods: In this research, methods of library studies, in-depth interviews with experts, surveying experts, and observation are used to collect data. Considering the nature of the study, "content analysis ofobtained data" was performed in the hospitals of the University of Medical Sciences and health care services. The opinions of organizational ethics experts in the healthcare industry and other ethics academic experts, ethics and organizational culture, and strategic management were researched.
Results: In coding the text of the interview, the researcher used natural or live codes, which were the same as the interviewees' sentences, or expressed his understanding of the sentences. This is called confirmation code, which is based on the materials that have been formed from past researches. Appropriate codeswere assigned. The main question of the current research was to obtain fundamental concepts in the field of organizational ethics breaches in the hospital, and this goal was also kept in mind during coding. Moreover, the dimensions of the model and the relationships between the dimensions were also in acknowledged, andwere taken into account in the coding. The ethics of the treatment staff does not only pertainto the doctors, but also to other departments that treat the patient in some way. In the meantime, nurses have the most interaction with patients and their and companions, and due to the nature of their work, they must be morally restrained and self-controlled in order to be able to behave ethically, so as not tocause discomfort to the patient, but also relieve him mentally.
Conclusion: This plan is comprehensive and helps recognition of the fact thatdevelopment of ethics in hospitals is comprehensive, requires prioritization, has various dimensions, and that it should be considered as an organizational goal.