Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی شکوفایی پرما بر کیفیت زندگی نوجوانان با آسیب شنوایی انجام شده است. روش: روش انجام پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل همه نوجوانان با آسیب شنوایی 14 تا 17 ساله شهرستان کاشان بودند. 28 نوجوان با آسیب شنوایی با روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش (13 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) در برنامه آموزشی شکوفایی پرما شرکت نمودند در حالی که گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی دریافت نکردند و در لیست انتظار ماندند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه کیفیت زندگی نوجوانان سختشنوا و ناشنوا (2011) بود. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل کووواریانس چند متغیری استفاده شد که با بکارگیری نرمافزار بسته آماری در علوم اجتماعی (نسخه 26) تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد برنامه آموزشی شکوفایی پرما بر مولفههای پذیرش و حمایت از خود، برچسب و شرم ادراک شده، و مشارکت در نوجوانان با آسیب شنوایی تاثیر مثبت و معناداری داشت (0001/ 0 = P) و با توجه به مجذور اتا به ترتیب 65، 86 و 55 درصد تغییرات به علت اثر مداخله بود. نتیجهگیری: بنابراین میتوان به منظور بهبود کیفیت زندگی در نوجوانان با آسیب شنوایی از برنامه آموزشی شکوفایی پرما بهره برد.
Objective: The aim of this study was to investigate the effectiveness of PERMA flourishing educational program on the quality of life of adolescents with hearing impairment. Methods: The research method was a semi-experimental intervention with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of this study included all adolescents with hearing impairment aged 14 to 17 years in Kashan city. 28 adolescents with hearing impairment were selected by simple random method and divided into the experimental (n = 13) and control (n = 15) groups. The experimental group participated in 10 sessions of 90 minutes (two sessions per week) in PERMA flourishing training program, while the control group did not receive any training program and remained on the waiting list. Measurement tools included the Youth Quality of life Instrument for Deaf and Hard of Hearing Youth (YQOL-DHH, 2011). To analyze the data, Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) was used, which was analyzed using SPSS software (version 26). Findings: The findings showed that PERMA flourishing educational program had a positive and significant effect on the components of self-acceptance/advocacy, perceived stigma, and participation of adolescents with hearing impairment (P = 0.0001), and according to eta squares 65, 86 and 55 percent of the changes were due to the effect of the intervention. Conclusion: Therefore, in order to improve the quality of life in adolescents with hearing impairment, PERMA flourishing educational program can be used.