Abstract:
مقدمه: با تکیه بر همپوشانی چشمگیر مباحث مربوط به بهزیستی و انگیزش، در چارچوب موتیوونیا، انگیزش انسانها متأثر از تلفیق سه مؤلفه بهزیسته (ارزیابی کنونی از بهزیستی تجربهشده در گذشته)، بهزیستی (بهزیستی کنونی) و بهخواستی (بهزیستی مقصود برای آینده) تلقی میشود. با توجه به فرآیند بلندمدت آموزش زبان انگلیسی و ضرورت تلاش مضاعف و حفظ رفتار انگیزشی، پژوهش حاضر از یک سو تأثیر بهزیستی و بهخواستی بهعنوان دو عامل اصلی چهارچوب موتیوونیا روی تمایل فراگیران به تلاش آتی و از سویی دیگر تأثیر بهزیستی حوزه آموزش زبان انگلیسی بر بهزیستی کلی فراگیران را موردمطالعه قرار میدهد. روش: با روش پیمایش کمی، دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته با 38 گویه رتبهای و تعدادی متغیر جمعیتشناختی از 193 فراگیر زبان انگلیسی که به روش نمونهگیری در دسترس از میان دانشجویان رشته زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامشهر و دانشآموزان شش دبیرستان واقع در شهرستان بهارستان که علاوه بر فراگیری زبان انگلیسی در مدرسه در دورههای زبان مؤسسات خصوصی نیز شرکت داشتند، در طول پاییز 1398 جمعآوری شد. تحلیل دادهها به کمک نسخه 26 نرمافزار SPSS با تحلیل مدل رگرسیون خطی چندگانه و آزمون ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافتهها: بهزیستی فراگیران در حوزه آموزش زبان و بهخواستی آنها هر دو با سطح معناداری کمتر از 1 درصد تأثیر مثبت و معناداری بر تمایل فراگیران به تلاش بیشتر در فراگیری زبان انگلیسی دارند. این در حالی است که تنها بهزیستی فراگیران در بستر آموزش زبان انگلیسی با سطح معناداری کمتر از یک درصد بر بهزیستی کلان زبانآموزان مؤثر بود. بحث: نتایج پژوهش همسو با چارچوب موتیوونیا نشان داد سیاستگذاران بهزیستی و آموزش بایستی آماج نهایی هر حرکت انگیزشی را در راستای تلاش برای دستیابی به بهزیستی دانسته و برای افزایش عملکرد انگیزشی در فراگیران زبان انگلیسی به سیاستگذاریهای لازم برای ایجاد و ارتقاء بهخواستی و آموزش بهزیستیمحور مبادرت کنند.
Introduction: Drawing on the overlap between concepts of wellbeing and motivation, based on motivonia, human motivation is derived by the wellbeing experienced in the past, present, and well-willing (desired future wellbeing). Due to the long-term procedure of learning a foreign language and the necessity of intended effort and maintaining motivated behaviour, this study investigated the effect of wellbeing and well-willing as two main motivonic factors on English language learners’ intended effort, and probed the impact of English learning wellbeing on learners’ general wellbeing.
Method: The data were collected during the autumn in 2019, through a self-developed quatitative questionnaire entailing 38 Likert-type scales and some demographic items from 193 students of Islamic Azad University of Islamshahr and six secondary schools in Baharestan county, who were attending private language courses as well. Data analysis was performed using multiple linear regression and Pearson correlation tests via SPSS version 26.
Findings: The results revealed that the learners’ L2 engaging wellbeing (adjusted R2 = .65, p adjusted R2 = .34, p adjusted R2 = .28, p
Discussion: The results, in line with motivonia, indicated that policy-makers of wellbeing and education, should consider the ultimate end of any motivational engagement in the direction of promoting wellbeing, and take necessary steps to form and improve well-willing and wellbeing-oriated education in order to enhance motivated behaviour among learners of English.