Abstract:
مقدمه و هدف: هدف بررسی اثر الگوی ترجیح جانبی چشم و اندامها و دشواری تکلیف بر مهارتهای رانشی دختران بود. روششناسی: در این تحقیق علی-مقایسه ای که به صورت هدفمند و در دسترس انجام شد. صد دختر با دامنه سنی 10-11 سال از دو باشگاه شهر تهران بر اساس الگوی برتری جانبی، در 10 گروه (هر گروه10n=) قرار گرفتند (الگوی چشم – دست، الگوی چشم – پا و دو گروه با الگوی چشم – دست – پای خالص و ترکیبی). بررسی عملکرد الگوی چشم – دست از طریق آزمون دوایر هممرکز، دقت الگوی چشم – پا، آزمون پا برتری مور- کریستین و دقت الگوهای خالص و ترکیبی، آزمون پرتاب آزاد بسکتبال اندازه گیری شد. برای الگوی چشم– دست هر شرکتکننده 10 پرتاب بسکتبال از فاصله نزدیک (شرایط آسان) و 10 پرتاب بسکتبال از فاصله دورتر (شرایط دشوار)، الگوهای متفاوت چشم– پا، 8 پرتاب در شرایط آسان و 8 پرتاب در شرایط دشوار و الگوی خالص و ناخالص چشم- دست-پا نیز 10 پرتاب به سمت حلقه بسکتبال روانه کردند. نتایج با استفاده از تحلیل واریانس دو عاملی در سطح (P >0/05)و با استفاده از نرم افزارSpss اندازه گیری شد.
یافته ها: بین گروه های مختلف در دو شرایط آسان و دشوار اختلاف معناداری وجود ندارد. همچنین اختلاف
معناداری بین الگوی خالص و ترکیبی در پرتاب آزاد نیز وجود ندارد.
نتیجه گیری: تفاوتی بین دقت مهارت پرتاپ با دست یا پا و در شرایط ساده یا دشوار دختران رده سنی 11-10
سال با الگوی برتری جانبی متفاوت، وجود نداشته است.
Purpose & background: The aim of this causal-comparative research was to investigate the effects of lateral preference in the limbs-eye and task difficulties on propulsive skills in girls aged 10-11.Methodology: in this research with available sampling method, 100 girls from two sport clubs in Tehran were classified into 10 groups regarding to their preference patterns (4 groups of eye-hand patterns; 2 ipsilateral and 2 contralateral, 4 groups of eye-foot patterns; 2 ipsilateral and 2 contralateral, and 2 groups of pure and compound patterns of eye-hand-foot). Performance was measured using concentric circles test for the eye-hand pattern groups, doing 10 trials of hand throwing from both short (simple) and long distance (difficult). For groups of eye-foot pattern, MORE-CHRISTIAN foot preference test was used, performing 8 trials of shooting from both short (simple) and long distance (difficult). Ten trials of basketball free shots were performed for evaluating the performance of pure and compound patterns groups. Data were analyzed using 2-way ANOVA. Results: Results indicated no difference between children's performance with different preference pattern doing simple and difficult task in throwing skill. Conclusion: It can be concluded that the throwing skills of girls aged 10-11 with different patterns of limbs and eye preference is not affected by their preference pattern in performing simple and even difficult task in throwing.