Abstract:
راﺑﻄﻪ ی ﺻﻠﺢ و ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ، راﺑﻄﻪای ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮﯾﮏ ﺑﺮ وﺟﻮد دﯾﮕﺮی ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯿﮕﺬارد. ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ اﯾﺠﺎد ﻣﺸﮑﻼت زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ، ﻧﺎآﮔﺎﻫﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از راﻫﻬﺎی اﯾﺠﺎد آن، آﻣﻮزش درﺳﺖ و ﮐﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ. ازآﻧﺠﺎﯾﯽﮐﻪ ﯾﮑﯽ از ﭘﺮﮐﺎرﺑﺮدﺗﺮﯾﻦ اﺑﺰارﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ در ﮐﺸﻮر، ﮐﺘﺎﺑﻬﺎی درﺳﯽ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯿﺰان ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﺳﯿﺒﻬﺎی زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ در ﻣﺤﺘﻮای ﮐﺘﺎﺑﻬﺎی درﺳﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻋﻠﻮم ﺗﺠﺮﺑﯽ دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ اﯾﺮان در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1397-1398 اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻧﻮع ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮای ﮐﻤﯽ-ﮐﯿﻔﯽ و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻞ ﻣﺤﺘﻮای 4ﺟﻠﺪ ﮐﺘﺎب ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت دوره اﺑﺘﺪاﺋﯽ و 6 ﺟﻠﺪ ﮐﺘﺎب ﻋﻠﻮم ﺗﺠﺮﺑﯽ دوره اﺑﺘﺪاﺋﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﺶ از 1100 ﺻﻔﺤﻪ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺑﺮرﺳﯽ در ﻗﺎﻟﺐ 5 ﺳﻮال ﭘﮋوﻫﺸﯽ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰار ﭼﮏ ﻟﯿﺴﺖ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮا اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ. رواﯾﯽ آن ﺗﻮﺳﻂ ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻈﺮان ﺗﺎﺋﯿﺪ ﺷﺪ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آن 91% ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ در ﮐﺘﺎبﻫﺎی ﻋﻠﻮم ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺑﺎ ﻓﺮاواﻧﯽ 634 ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮐﺘﺎب ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ ﻓﺮاواﻧﯽ 335 ﺑﻪ آﺳﯿﺒﻬﺎی زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ و ﺻﻠﺢ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﺪهاﺳﺖ. ﺑﻪ ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﻮﺟﻪ را ﮐﺘﺎب ﻋﻠﻮم ﺗﺠﺮﺑﯽ ﭘﻨﺠﻢ ﺑﺎ 29,01% و , ﮐﺘﺎب ﻋﻠﻮم ﺗﺠﺮﺑﯽ ﭘﻨﺠﻢ ﺑﺎ 29,8% و ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺗﻮﺟﻪ را ﮐﺘﺎب ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﭘﻨﺠﻢ ﺑﺎ22,1% و ﮐﺘﺎب ﻋﻠﻮم ﺗﺠﺮﺑﯽ اول ﺑﺎ 8,6% ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آﺳﯿﺒﻬﺎی زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. در ﺧﺼﻮص ﻣﯿﺰان ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺘﺎﺑﻬﺎی ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت دوره اﺑﺘﺪاﺋﯽ و ﻋﻠﻮم ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺑﻪ اﻧﻮاع آﺳﯿﺒﻬﺎی زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ) آﺑﯽ، ﺧﺎﮐﯽ، ﺻﻮﺗﯽ و ﻫﻮاﯾﯽ (، ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﺳﯿﺒﻬﺎی ﺧﺎک ﺑﺎ38,2% و ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آﺳﯿﺒﻬﺎی زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺻﻮت ﺑﺎ14,2% ﺷﺪه ﺑﻮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ اﻗﻠﯿﻢ ﮐﺸﻮرﻣﺎن اﯾﺮان و ﺑﺤﺮان ﺟﻬﺎﻧﯽ آب اﻧﺘﻈﺎر ﻣﯿﺮود ﻣﻮﻟﻔﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ
ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻬﻢ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﻨﻨﺪ.