Abstract:
پژوهش در زمرۀ پژوهشهای کیفی و مبتنی بر روش نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شده است. جامعۀ آماری 16 نفر از خبرگان و متخصصان آگاه به حوزه نشر کتاب بودند که به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. گردآوری دادههای با استفاده از مصاحبه نیمهساختار یافته انجام و تا زمان اشباع نظری ادامه یافته است. مصاحبهها پیادهسازی و کدگذاری شدند و در نهایت مقوله محوری با شناختن پیامدها، راهبردها، زمینه ها، شرایط علی و مداخله گرها بهدست آمد. بر اساس نتایج، درک درست ماهیت نشر، داشتن دانش تخصصی و روزآمد و برخورداری از امکانات و تجهیزات از عوامل اصلی شکلگیری نشر حرفهای است. برای رسیدن به نشر حرفهای لازم است راهبردهایی نظیر توجه به مکانیزمهای اقتصاد نشر، برنامهریزی و بازاریابی مناسب و فناوریهای نوین مورد توجه جدی فعالان نشر قرار گیرد و سیاست مناسبی در خصوص اشتغال تماموقت ناشران، حمایت از فعالان نشر، فرهنگسازی و استفاده از فناوریهای نوین در پیش گرفته شود. کاهش وابستگی بهدولت، بیتوجهی به قوانین نشر، تداخل صنفی، مشکلات اقتصادی و پایین بودن کیفیت کتابها از جمله مشکلاتی است که بایستی در کانون توجه فعالان، برنامهریزان و سیاستگذاران حوزه نشر قرار گیرد و مجموع این اقدامات میتواند به تولید آثار با کیفیت و متناسب با نیاز بازار منجر شود و همچنین به فعالیت تخصصی ناشران که بهحرفهای شدن نشر منتج میشود، کمک نماید.
The purpose of this study was to identify the components of professional publishing and the consequences of non-professional publishing in Iran. The study used the Grounded Theory method and fell under the qualitative research category. Snowball sampling was used to select 16 experts and professionals in the field of book publishing for the statistical sample. Semi-structured interviews were used to collect data, which was done up until theoretical saturation. The interviews were implemented and coded, and finally, the central category was obtained by knowing the consequences, strategies, contexts, causal conditions and interveners. Based on the results, the correct understanding of the nature of publishing, having specialized and up-to-date knowledge, and having the facilities and equipment are the main factors in the formation of professional publishing. In order to achieve professional publishing, it is necessary to pay attention to the mechanisms of the publishing economy, proper planning and marketing, and new technologies to be given serious attention by publishing activists, and a suitable policy regarding full-time employment of publishers, support for publishing activists, culture building and the use of new technologies in be taken Reducing dependence on the government, disregarding publishing laws, trade union interference, economic problems and low quality of books are among the problems that should be in the focus of activists, planners and policy makers in the field of publishing, and the sum of these measures can produce quality works that are in line with market needs and also help the specialized activity of publishers which leads to the professionalization of publishing.
Machine summary:
مهم تريـن مشـکلات دروني صنعـت نشـر را نابسـاماني وضعيـت توزيع کتـاب ، حرفه اي نبودن بخش اعظم ناشـران و نداشـتن تخصــص کافــي در حــوزٔە نشــر، عــدم توجــه بــه اطلاع رســاني و تبليــغ کتــاب از ســوي آن هــا و بي توجهـي بـه سـازوکارهاي اقتصـادي در «توليـد، توزيـع و مصـرف کتـاب » عنـوان کـرده اسـت و مهم تريــن مشــکلات بيرونــي صنعــت نشــر بــر اســاس يافته هــاي ايــن مطالعــه عبــارت اســت از: نبـود فرهنـگ کتابخوانـي در ايـران و عـدم ترويـج کتابخوانـي از سـوي نهادهـاي آموزشـي و فرهنگـي (مشـکل فرهنگـي)؛ نبـود نهادهـاي صنفـي و اتحاديـه نشـر تأثيرگـذار و عـدم توسـعۀ کتابخانه هــا (به ويــژه کتابخانه هــاي عمومــي و مــدارس) و نبــود آرامــش فکــري و روحــي مــردم (مشـکلات اجتماعـي)؛ نگـرش صرفـاً فرهنگـي و بي توجهـي بـه سـازوکارهاي اقتصـادي مرتبـط بـا عرضـه و تقاضـايکتـاب (مشـکل اقتصـادي) و مميـزيکتـاب و ناکارآمـدي قوانيـن مرتبـط با حـق نشـر (مؤلـف ) و همچنيـن دخالـت بيـش از حـد دولـت در نشـر (مشـکلات سياسـي).
مؤلفه هاي نشر حرفه اي کتاب در ايران (به تصویر صفحه رجوع شود) فراواني کدهاي ثانويه کدهاي مفهومي مقوله ها ابعاد ١ ‐ ناشر بايد به نشر علاقمند باشد علاقه به نشر ‐ از نشر بتونه ارتزاق کنه ‐ ناشر فقط از اين راه ارتزاق بکند ‐ تعداد ناشراني که درآمدشان از نشر نيست زياد ارتزاق از طريق ۵ است .
ـ توليد آثار باکيفيت پورجوادي (١٣۶١) و حسني (١٣٧٨) توليد کتاب هاي کم محتوا و رواج ـ توليد مبتني بر نياز بازار کتابسازي را يکي از مشکلات اساسي صنعت نشر ايران مي دانند.