Abstract:
امروزه رقابت رسانههای نوین و رسانههای سنتی در حوزه خبررسانی شکل گرفته است و رسانهای در آینده پیشروی شبکههای اجتماعی و فضای مجازی حضور خواهد داشت که هم ذائقه مخاطب را بشناسد و هم بتواند آن را بسازد. هدف این تحقیق شناسایی محتواهای جذاب و پرمصرف مخاطبان تلگرام است. این تحقیق با هدف مطالعه گرایش کاربران به موضوعات، منابع، ارزشها و عناصر خبری و منابع مورد استفاده در کانالهای تلگرامی به روش مطالعه اسنادی، و نیز تحلیل محتوای کمی پیامهای کانال تلگرامی تلگرافی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه اخبار مکتوب انعکاس یافته در کانال تلگرافی در بازه زمانی 22-10 بهمن ماه 1398 (زمان داغ شدن بحث کرونا و مراقبتهای بهداشتی کشورها) است. روش نمونهگیری نیز به صورت تمامشماری است. در این تحقیق دو موضوع کلی گرایش کاربران به منابع و موضوعات مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به «تحلیل ثانویه»[1] «ذائقه»[2] مصرف کاربران در کانال تلگرافی، حدود نیمی ازکاربران شبکه تلگرام، مطالب خود را از کانالهای تلگرامی خبری دریافت کردهاند. کانالهای تلگرامی خبرگزاریهای رسمی و مطالب خبری کانالهای تلگرامی صداوسیما (خبرگزاری صداوسیما، باشگاه خبرنگاران و شبکه خبر) بیش از سایر موارد استفاده شدهاند. بیشترین میزان استفاده به ترتیب در موضوعات بهداشت و سلامت، اجتماعی، ورزشی و بینالمللی و کمترین آن در موضوعات فرهنگی و سیاسی بوده است. همچنین از میان خبرها، ارزش خبری دربرگیری، بیشترین فراوانی و ارزشهای خبری استثناء، برخورد و تازگی کمترین فراوانی را داشتهاند. موضوع سلامت و بهداشت بیشترین و موضوع فرهنگی کمترین فراوانی را داشتهاند. بیشترین فراوانی عناصر خبری، مربوط به عنصر خبری «کجا» و کمترین آن مربوط به «چرا» و «چگونه» است.
Nowadays, the competition between new and traditional media in the field of news has been formed, and in the future of social networks and cyberspace the media will be present in the advancement that can know the taste of the audience and also can create the taste of the audience. The purpose of this research is to identify the attractive and high-consumption content of the Telegram audience. In this research, the tendency of the users about topics, resources, values and the elements of news and its sources of the Telegram channel have been investigated. This research was conducted by documentary study method and quantitative content analysis of telegraph channel messages. The statistical population of the study is all the written news reflected in the telegram channel in the period of January 30 to February 11, 2020. The sampling method in this research is census. Based on that, the information of Telegram's high-consumption content, including news and non-news, and written and unwritten, has been examined. According to the secondary analysis of the telegraph network, nearly half of the users of the telegram network have received their content through Telegram news channels, with the highest number of users using official news agencies and the news content of the Telegram channels was related to Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) . Users' use of Islamic Republic of Iran Broadcasting news content has been mostly about health, social, sports and international issues, and less about cultural and political issues.
Machine summary:
توزيع فراواني موضوعات خبري (به تصویر صفحه رجوع شود) جــدول ١ نشــان مي دهــد کــه موضــوع ســلامت و بهداشــت ، بــا ٢١,٣درصــد، بيشـترين ميـزان و موضـوع فرهنگـي بـا ٤ درصـد کمتريـن ميـزان توجـه کاربـران را در ايــن بــازه زمانــي بــه خــود اختصــاص داده اســت .
رابطه بين ذائقه کاربران بر حسب موضوعات مختلف و منابع انتشار آنها (به تصویر صفحه رجوع شود) -اســتفاده کاربــران از منابــع خبــري در موضوعــات اجتماعــي بــه ترتيــب مربــوط بــه خبرگزاري هــاي رســمي ، خبرگــزاري صداوســيما، باشــگاه خبرنــگاران و شــبکه خبر(٥٤,٨درصــد)، کانال هــاي تلگرامــي غيرخبري (٤٠,٥درصــد) و کانال هــاي تلگرامــي خبري (٤,٨درصــد) بــوده اســت (نمــودار٧).
توزيع فراواني استفاده کاربران از منابع خبري در موضوعات اجتماعي (درصد) -همچنيــن اســتفاده کاربــران از منابــع خبــري در موضوعــات فرهنگــي بــه ترتيــب مربــوط بــه کانال هــاي تلگرامــي غيرخبري (٧٠درصــد)، کانال هــاي تلگرامــي خبري (٢٠درصــد)، خبرگزاري هــاي رســمي ، خبرگــزاري صداوســيما، باشــگاه خبرنــگاران ، شــبکه خبر(١٠درصــد) بــوده اســت .
توزيع فراواني استفاده کاربران از منابع خبري در موضوعات سياسي (درصد) -منابــع خبــري مــورد اســتفاده کاربــران در موضوعــات بين الملــل نيــز بــه ترتيــب مربــوط بــه کانال هــاي تلگرامــي غيرخبري (٤٨,٢درصــد)، کانال هــاي تلگرامــي خبري (٢٩,٦درصــد)، خبرگزاري هــاي رســمي ، خبرگــزاري صداوســيما، باشــگاه خبرنــگاران و شــبکه خبــر (٢٢,٢درصــد) بــوده اســت (نمــودار١١).
توزيع فراواني استفاده کاربران از منابع خبري در موضوعات بين الملل (درصد) -منابـع خبـري مـورد اسـتفاده کاربـران در موضوعـات ورزشـي بـه ترتيـب مربـوط بــه کانال هــاي تلگرامــي غيرخبــري (٦٧,٣ درصــد)، کانال هــاي تلگرامــي خبــري (١٨,٤درصـد)، خبرگزاري هـاي رسـمي ، خبرگـزاري صداوسـيما، باشـگاه خبرنـگاران و شـبکه خبـر (١٤,٣درصـد) بـوده اسـت (نمـودار١٢).