Abstract:
قرآن، معجزهی جاوید، زنده و روحانی پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله و سلم) بوده و قلوب انسانها را در طول تاریخ به تسخیر خویش درآورده است، اما در دل این اقیانوس بیکران علم، معرفت و هدایت، معجزات دیگری نیز رخ نشان داده که یکی از آنها اعجاز علمی میباشد. در ارتباط با تعریف اعجاز علمی در ادامه بهتفصیل سخن گفته شده، ولی در یک جمله کوتاه باید گفت که: در مقوله اعجاز علمی، به آن دسته از آیات پرداخته میشود که حاوی مطالب علمی از قبیل علوم طبیعی است که به لحاظ بدوی بودن و رشد اندک علوم و فنون در زمان نزول، تصویر روشنی از حقیقت و باطن آن در ذهن مسلمانان صدر اسلام نقش نبسته بود و اکنون باگذشت بیش از هزار و چهارصد سال، با پیشرفت علومتجربی و طبیعی زوایای پنهان این آیات خود را نشان میدهد. در این مقاله پس از بررسی تاریخ پیدایش تفسیر علمی، موافقان و مخالفان این نوع تفسیر و دلایل ایشان بررسی شده، به علل شکلگیری و رشد چشمگیر آن در یکصد سال اخیر پرداخته، و در آخر به آسیبها و شیوههای صحیح این تفسیر اشاره خواهد شد.
Machine summary:
درحالیکه قرآن و علم از یکدیگر جدا و منفک نبوده و اساس قرآن بر علم، تعقل، تفکر و فراخوانی به سمت آن نهاده شده است، دانشمندان مسلمان در تلاش برای رفع این معضل، یعنی تعارض ظاهری دین و علم دو طریق را انتخاب کردند: الف) رد مطالب باطل این علوم ب) انطباق آیات قرآن با علومتجربی و این نیز بهخاطر آن بود تا به مردم ثابت کنند که قرآن بر حق و مطالب علمی آن صحیح است.
از جمله این تالیفات می توان به این موارد اشاره نمود: معجزات القران فی وصف الکائنات عبدالعزیز اسماعیل، الاعجاز العلمی قرآن کریم محمد سامی محمدعلی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن محمدعلی رضایی اصفهانی، التفسیر العلمی فی المیزان احمد عمر ابوحجر و جریان علمی نگری به قرآن فروغ پارسا ] 8، ص۲۲ [ 3-هدف از طرح آیات علمی قرآن گرچه به نظر میرسد، هدف اساسی و بنیادین نزول قرآن بر قلب شریف پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله و سلم) هدایت مردم « هدی للمتقین » ] بقره،2 [ و خارج ساختن ایشان از ظلمتها به سوی نور « یخرجهم من الظلمات الی النور » ] بقره، 257 [ و رساندن بنی آدم به نقطه اوج عبودیت، معنویت و کمال « و ماخلقت الجن و الانس الا لیعبدون » ] ذاریات، 56 [ باشد، ولی باید توجه داشت که برای رسیدن به این غرض والا، قرآن کریم از قصص انبیاء و امم سلف، اوصاف قیامت و جایگاه اهل تقوا و کفار و ...