Abstract:
سیاست، علم شناسایی منابع قدرت، روشهای دستیابی به آن و تأثیرگذاری بر ذهن مخاطبان است. سیاستمدارانی که از مهارتهای سیاسی خوبی برخوردارند میتوانند از پایگاههای قدرت خود به شیوهای مؤثر استفاده کنند. این پژوهش با هدف گونه شناسی سازههای مؤثر در نقشه اجماعی تصویر برند ایدهآل سیاسی ریاست جمهوری درصدد آن است تا سیاستمدارن کاندیدای ریاست جمهوری با سازههای کلیدی تصویر برند سیاسی ایدهآل ریاست جمهوری در ذهن مردم آَشنا ساخته و به اثربخشی برنامههای ترویجی و تبلیغاتی آنها در انتخابات کمک نماید. در این پژوهش سازههای نقشه اجماعی تصویر برند سیاسی ایدهآل ریاست جمهوری شناسایی شده از طریق تکنیک زیمت و با انجام مصاحبههای عمیق صورت گرفت که مشارکت کنندگان به روش هدفمند و قضاوتی انتخاب شدند و نهایتاً مصاحبههای زیمت با 14 نفر به اشباع نظری رسید و نقشه اجماعی استخراج گردید. سپس، با کمک روش ماتریس اثرات متقابل گونهشناسی سازهها انجام شده و در سازههای تأثیرپذیر، تاثیرگذار، کنترلی، هدف و ریسک طبقهبندی شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که عملگرایی، متعهد، عدالتخواه، بهبود آموزش و پرورش و آسایش در گروه سازههای تأثیر گذار، سازههایی نظیر ایران پیشرفته، ارتباطات جهانی، بهبود رفاه، توجه به محیط زیست، بهبود وضعیت مردم، بهبود اقتصادی در گروه سازههای ریسک بوده و سازههای توجه و توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال به عنوان سازههای هدف شناسایی شدند. همچنین سازههای واقع گرایی، توسعه صنایع داخلی با کیفیت، آرامش دهنده، قدرتمند، حفظ منابع طبیعی، بهبود و توسعه فرهنگ و هنر؛ صلح طلب به عنوان سازههای نتیجه مطرح شدند و نهایتاً، پیشنهادات برای کاندیدهای ریاست جمهوری ارائه گردید.
The purpose of the present research is typology of the effective constructions in the consensual map of the ideal political brand for presidency and it aims to make politicians and presidency candidates familiar with key constructions of ideal political brand for presidency in people's perception and it assists to the effectiveness of their promotional and advertising plans in elections. In this research, constructions of the consensual map of the ideal political brand for presidency were recognized using ZMET technique and profound interviews. The participants were purposefully and judgmentally chosen and finally ZEMT interviews with 14 participants reached theoretical saturation to extract the consensual map. Then, using the cross-impact matrix method, typology of the constructions was conducted and they were classified into effected, effective, control, purpose, and risk. The results showed that pragmatism, commitment, justice, improvement of education, and convenience were recognized to be in the group of effective constructions; developed Iran, global relations, improvement of welfare, environment conservation, betterment of people's condition, and economic improvement were classified in the risk constructions; and development of tourism and employment were in the purpose constructions. Moreover, constructions of realism, development of high quality domestic industry, tranquility, power, natural resources conservation, betterment and expansion of culture, art, and peace were classified in the result constructions.