Abstract:
هدف: هدف اصلی پژوهش بررسی نقش رهبری تحوّلآفرین و هوش موفّق در عملکرد خلاقانه با میانجیگری مدیریت دانش و خودکارآمدی معلّمان بود.روش: روش پژوهش کمّی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش معلّمان ناحیه چهار شیراز به تعداد 1890 نفر بودند، که از این جامعه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای فرمول کوکران نمونهای به حجم 318 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه-های رهبری تحوّلآفرین بس و آلیو(1997)، هوش موفّق گریگورنکو و استرنبرگ(2002)، مدیریت دانش شرون و لاوسون (2003)، خودکارآمدی ریگز و نایت(1994)، و عملکرد خلاقانه الدهام و کامینگز(1996) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک تکنیکهای توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر تأییدی) و با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel انجام شد.یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد: متغیّرهای رهبری تحوّلآفرین، هوش موفّق، مدیریت دانش و خودکارآمدی دارای اثر مستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر عملکرد خلاقانه معلّمان بودند؛ رهبری تحوّلآفرین و هوش موفّق با میانجیگری مدیریت دانش و خودکارآمدی دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار بر عملکرد خلاقانه معلّمان بودند؛ همچنین خودکارآمدی با میانجیگری مدیریت دانش دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنادار در سطح 05/0 بر عملکرد خلاقانه معلّمان بود.نتیجهگیری: در نهایت بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت استفاده مدیران مدارس از سبک رهبری تحولآفرین و هوش موفّق، بواسطه مدیریت دانش و خودکارآمدی، منجر به عملکرد خلاقانه معلّمان میشود.
Objective: The main purpose of the research was to investigate the role of transformational leadership and successful intelligence in creative performance with the mediation of knowledge management and teachers' self-efficacy.Materials and methods: The research method was quantitative, descriptive and correlational. The research population of teachers in Chahar district of Shiraz was 1890 people, from which a sample of 318 people was selected by simple random sampling method based on Cochran's formula. To collect research data from the Transformational Leadership Questionnaire of Bass and Alio (1997), Grigorenko and Sternberg (2002) Successful Intelligence Questionnaire, Sharon and Lawson (2003), Riggs & Knight (1994) self-efficacy, and The creative performance of Oldham and Cummings (1996) was used. Data analysis was performed using descriptive (mean and standard deviation) and inferential techniques (confirmatory factor analysis and confirmatory path analysis) using Spss and Lisrel software.Findings: The results of the analysis showed: the variables of transformational leadership, successful intelligence, knowledge management and self-efficacy had a direct, positive and significant effect at the 0.05 level on teachers' creative performance; Transformational leadership and successful intelligence with the mediation of knowledge management and self-efficacy had an indirect, positive and significant effect on teachers' creative performance; Also, self-efficacy with the mediation of knowledge management had an indirect, positive and significant effect at the level of 0.05 on teachers' creative performance.Conclusion: Finally, based on the results of this research, it can be said that school principals' use of transformational leadership style and successful intelligence leads to the creative performance of teachers through knowledge management and self-efficacy.
Machine summary:
براي جمع آوري داده هاي پژوهش از پرسشنامه هاي رهبري تحّول آفرين بس و آليو(١٩٩٧)، هوش موّفق گريگورنکو و استرنبرگ (٢٠٠٢)، مديريت دانش شرون و لاوسون (٢٠٠٣)، خودکارآمدي ريگز و نايت (١٩٩٤)، و عملکرد خلاقانه الدهام و کامينگز(١٩٩٦) استفاده شد.
نتيجه گيري: در نهايت بر اساس نتايج اين پژوهش ميتوان گفت استفاده مديران مدارس از سبک رهبري تحول آفرين و هوش موّفق ، بواسطه مديريت دانش و خودکارآمدي، منجر به عملکرد خلاقانه معّلمان ميشود.
Park, Han, Kim & Kim Asamoah &Puni, Mohammed .
شواهد پژوهش هاي گذشته نشان ميدهد سازم مديريت دانش متغّيري است که در عملکرد خلاقانه تأثير زيادي دارد(پرهام نيا، فرهيان و اني بر knowledge management .
Sarwat & Abbas Homayoun &Salehi, Fahimi, Zimon .
Rehman, Bresciani, Ashfaq & Alam Fischmann &Oliva, Paza, Bution, Kotabe, Kelle, de Vasconcellos .
ماتريس همبستگي متغيرهاي پژوهش (٠٠١>p** ,٠٠٥>p*) متغّيرها ١ ٢ ٣ ٤ ٥ رهبري تحوّل آفرين 1 94 هوش موّفق 1 *0/385 مديريت دانش 1 *0/318 *0/322 بررس خودکارآمدي *0/271 *0/279 *0/289 ي عملکرد خلاقانه ٠/٤٦٤* ٠/٣١٦* ٠/٢٨٠* ٠/٢٣٧* - تأثير عوام ل با توجه به نتايج جدول ٣ بين همه متغّيرهاي پژوهش همبستگي مثبت و معناداري در سطح ٠/٠٥ فرد وجود دارد.
نتايج پژوهش نشان داد رهبري تحوّل آفرين ، هوش موّفق ، مديريت دانش و خودکارآمدي داراي اثر مستقيم ، مثبت و معنادار بر عملکرد خلاقانه معّلمان است .
ديگر نتايج پژوهش نشان داد که رهبري تحوّل آفرين و هوش موّفق بواسطه مديريت دانش و خودکارآمدي داراي اثر غيرمستقيم ، مثبت و معنادار بر عملکرد خلاقانه معّلمان است .