Abstract:
زمینه و هدف: مدارس ماندگار محصول مجموعهای از پارامترهای داخلی و خارجی در مدارس هستند و کیفیت مدارس مستلزم تلاش و کار جمعی و هماهنگی کلیه پارامترهای داخلی نظام مدرسه است. از این رو هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه و شاخصهای نوآوری در گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار و ارائه الگویی کیفی است.
روش: در این پژوهش از روش دلفی استفاده شده است. هیئت خبرگان پژوهش، گروه 22 نفری از متخصصانی از حوزههای حوزه مدیریت آموزشی، علوم تربیتی، برنامهریزی آموزشی، فلسفه تعلیم و تربیت و مدیریت آموزش عالی بوده که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. ابتدا با استفاده از مبانی نظری شاخصهای مرتبط با مدارس ماندگار استخراج و بهصورت پرسشنامه اولیه بهصورت همزمان برای ارزیابی در اختیار اعضای هیئت خبرگان قرار گرفت و در سه دور توزیع و اطلاعات جمعآوری، ورود اطلاعات و تجزیه و تحلیل شد. برای تجزیه و تحلیل از تکنیک آمار توصیفی و برای محاسبه ضریب توافق خبرگان از آزمون رتبههای دبلیو کندال استفاده شد.
یافتههای پژوهش: برای گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار، 132 شاخص و 13 مولفه با نما و انحراف معیار قابل قبول شناسایی شد که با توجه به نتایج آزمون دبیلو کندال به مقدار 709/ 0 با معناداری در سطح خطای کوچکتر از 01/ 0 و با اطمینان 99% مورد اجماع خبرگان است.
نتیجهگیری: مولفه سازمان و مدیریت از نظر خبرگان بیشترین اهمیت را در شاخصهای نوآوری شناسایی شده در گذار از مدارس موفق به مدارس ماندگار دارد. ویژگیهای معلمان مدارس ماندگار، ویژگیهای مدیر در ردههای بعدی قرار دارند. مولفههای اصول و روشهای آموزشی، دولت و حاکمیت، محتوای آموزشی، روشهای مدارس ماندگار، روابط انسانی و مشارکت، ویژگیهای دانشآموزان مدارس ماندگار، معماری و ساختمان و تجهیزات، فرهنگ و جامعه و خانواده به ترتیب در درجه اهمیت بعدی برای گذار مدارس موفق به مدارس ماندگار دارند.
Introduction and Aim: sustainable schools are the product of a set of internal and external parameters in schools, and the quality of schools requires collective effort and coordination of all internal parameters of the school system. Therefore, the aim of the current research is to identify the components and indicators of transition from successful schools to sustainable schools and provide a qualitative model.Method: Delphi method was used in this research. The panel of research experts is a group of 22 experts from the fields of educational management, educational sciences, educational planning, philosophy of education and higher education management, who were selected by the snowball method. First, by using the theoretical foundations, indicators related to sustainable schools were extracted, and in the form of a preliminary questionnaire, it was simultaneously provided to the members of the expert panel for evaluation, and in three rounds of distribution and data collection, data entry and analysis were done. Descriptive statistics technique was used for analysis and W. Kendall's rank test was used to calculate the agreement coefficient of experts.Rindings: 132 indicators and 13 components with an acceptable mean and standard deviation were identified for the transition from successful schools to sustainable schools, which according to the results of the DeBilow Kendall test was 0.709 with a significance level of error less than 0.01 and with 99% certainty; it is the consensus of experts.Conclusion: According to experts, the organization and management component is the most important in a transition model from successful schools to sustainable schools. The characteristics of teachers of sustainable schools and the characteristics of managers are in the next ranks. The components of educational principles and methods, government and governance, educational content, methods of sustainable schools, human relations and participation, characteristics of students of sustainable schools, architecture and building and equipment, culture and society and family respectively in the next degree of importance for the transition of successful schools to Schools are permanent.
Machine summary:
نتايج تجزيه و تحليل پاسخ خبرگان در دور اول (تأثير مؤلفه در مدل پژوهش ) نتايج آمار توصيفي تجزيه و تحليل رديف مؤلفه نما ميانگين ميانه انحراف معيار ١ سازمان و مديريت ٥ ٥٤/٤٥٤٥ 0/9625 ٢ اهداف ٥ ٥٤/٧٢٧٣ 0/7025 ٣ روش ها ٥ ٥٤/٤٥٤٥ 0/671 ٤ ويژگيهاي مدير ٥ ٥٤/٢٧٢٧ 0/9847 ٥ ويژگي معلمان ٥ ٤/٥ ٥ 0/6726 ٦ ويژگيهاي دانش آموز ٤ 4 4 0/9759 ٧ خانواده ٤ ٤٣/٧٧٢٧ 0/8691 154 ٨ فرهنگ و جامعه ٥ ٤٤/٠٤٥٥ 0/9501 9 معماري و ساختمان و تجهيزات ٤ ٤٣/٧٢٧٣ 1/0771 ١٠ روابط انساني و مشارکت 44/2727 5 0/827 بررس ١١ محتواي آموزشي ٥ ٥٤/٤٠٩١ 0/7964 ي تأثير 12 اصول و روش هاي آموزشي 44/1364 5 0/9902 ١٣ دولت و حاکميت ٥ ٤٣/٧٧٢٧ 1/066 عوام ل تجزيه و تحليل يافته در مورد سؤال دوم از خبرگان (هر يک از شاخص هاي شناسايي شده فرد به چه ميزان با مؤلفه مورد نظر مرتبط بوده و حائز اهميت است ؟)، نشان ميدهد که خبرگان با ي و اجماع بالا تأثير شاخص هاي نوآوري پيشنهاد شده در پرسش نامه را با مؤلفه هاي مدل گذار از سازم مدارس موفق به مدارس ماندگار را تأييد ميکنند.
نتايج تجزيه و تحليل اهميت هر مؤلفه با توجه به نظر خبرگان بررس اولويت بعد ضريب وزني ي ١ سازمان و مديريت 4/5505 تأثير ٢ ويژگي هاي معلمان مدارس ماندگار 4/5227 ٣ ويژگي هاي مدير 4/4915 عوام ٤ اهداف مدارس ماندگار 4/4747 ل ٥ اصول و روش هاي آموزشي 4/4318 فرد ٦ دولت و حاکميت 4/3961 ي و ٧ محتواي آموزشي 4/3719 ٨ روش هاي مدارس ماندگار 4/2727 سازم ٩ روابط انساني و مشارکت 4/2677 اني ١٠ ويژگي هاي دانش آموزان مدارس ماندگار ٤/٢٦١٤ بر ١١ معماري و ساختمان و تجهيزات 4/2562 خلاقي ١٢ فرهنگ و جامعه 4/1616 ت 13 خانواده 4/0909 مديرا ن .