Abstract:
آموزش و پرورش یکی از مهم ترین نهادهای فرهنگی هر جامعه ای است که وظیفهی اجتماعی کردن و انتقال دانش را به افراد جامعه بر عهده دارد. متاسفانه بنا به دلایل مختلف، آموزش و پرورش کشورمان تاکنون نتوانسته است به شکل مناسب وظایف مذکور را جامه ی عمل بپوشاند. با توجه به چشم انداز 1404 ایران اسلامی برای تحقق اهداف در برنامهی پنج ساله ی پنجم که در پایان برنامه باید 50% از اهداف مترتب بر چشم انداز محقق شود، لازم است جایگاه فعلی نظام آموزش و پرورش و موقعیت آن در بین کشورهای منطقه ترسیم شود تا با سرعت و شیبی مناسب نسبت به برنامه ریزی راهبردی و تفکر راهبردی اقدام گردد. این تحلیل بر اساس نگرش سیستمی با توجه به شاخصهای عملکرد و شاخصهای فرآیند و درون داد نظام آموزش و پرورش انجام شده است.
Machine summary:
7 اصل کلیدی در مدارس هوشمند عبارتند از: 1) دانش خلاق 2) استعداد یادگیری 3) توجه به فهم مطالب 4) آموختن با هدف تسلط و انتقال آن 5) ارزیابی آموخته ها به شکل متمرکز 6) غلبه بر مشکلات 7) مدرسه به عنوان یک سازمان آموزشی بر اساس آنچه در این پژوهش بیان شد میتوان گفت هوشمندسازی کلاس درس به همراه نرم افزار مدیریت مدرسه، نیازمند تغییر در نظام آموزش و پرورش کشور است.
الف) ایجاد بسترهای مورد نیاز شامل زیرساختهای ارتباطی، محتوای مناسب، آموزش معلمان، تغییر روشهای آموزشی و فرهنگ سازی والدین ب) ایجاد و توسعه سخت افزار، نرم افزار، ارتباطات و تجهیزات کمک آموزشی بر اساس نیازمندیها و احتیاجات فرآیند یاددهی یادگیری در مدارس ج) آموزش معلمان برای آشنایی با منابع آموزشی و فن آوریهای روز و شیوه های استفاده از آنها د) ایجاد روحیه تحقیق و پژوهش در دانش آموزان و ارزش گذاری به تولید دانش در نظام آموزشی نتیجهگیری: تحقق ارزشها و آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی مستلزم تلاش همهجانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی است.
فهرست منابع و مآخذ ــ خلعتبری، ج، سهیلی پور، ف، (1396) بررسی رابطه جو عاطفی خانواده با خلاقیت دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهرستان اصفهان، فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 7، شماره 2 ــ جهانیان، ر، (1390) توسعه خلاقیت در سازمانهای آموزشی، کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران، موسسه برگزار کننده همایشهای توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان ــ فرنودیان، (1390) محتوای درسی و پژوهش خلاقیت دانش آموزان، مجله رشد تکنولوژی آموزشی، شمارههای، 5و، 7 سال ششم ــ جلیلی، م(1392) بررسی رابطهی رضایت شغلی و میزان خلاقیت مدیران آموزشی؛ پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسهی آموزشی و پژوهشی مدیریت و برنامه ریزی ــ حسینی، ا.