Abstract:
مقدمه: با بیان اینکه امروزه نقش عابر پیاده در شهر و به خصوص بافتهای کهن بسیار کمرنگتر از پیش است، این پژوهش درصدد یافتن راهکارهای لازم جهت طراحی پیادهراه در بافتهای تاریخی میباشد. هدف پژوهش: بدین منظور، تلاش میشود با استفاده از معیارهای مستخرج از مطالعات و تجربیات پیشین، قابلیت پیادهمداری محور تاریخی- گردشگری خیابان امام در شهر سمنان، مورد ارزیابی قرار گیرد. روش شناسی تحقیق: بنابراین با کمک روش تحقیق توصیفی- تحلیلی، محدودة مورد نظر در ماتریس SWOT مطالعه و نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت موثر بر قابلیت پیادهروی محور مذکور، مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها و بحث: نتایج نشان داد که نقاط قوت، زمینههایی را برای استفاده از فرصتها در این محور تاریخی ایجاد میکند و قابلیت تبدیل شدن به پیادهراه را دارد. سپس معیارهای ارتقای کیفیت پیادهراه محور مورد مطالعه با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، اولیتبندی شد که به ترتیب شامل نفوذپذیری و دسترسی، تنوع کاربری و فعالیت، کالبد بافت و مسیر میباشند. نتایج: در پایان براساس مطالعات و تحلیل صورت گرفته، طرح پیشنهادی جهت ارتقای قابلیت پیادهمداری محور مذکور ارائه شده است که میتواند زمینهای مناسب برای تسهیل و تشویق پیادهروی و توسعة گردشگری را فرهم نماید.
Introduction By stating that today the role of pedestrians in the city and especially the ancient tissues is much less than before, this research seeks to find necessary strategies for designing pedestals in historical textures. For this purpose, it is tried to evaluate the capabilities of the pedestrian-orientation of the Historical-tourism axis of Imam Street in Semnan city, using available criteria of previous studies and experiments.Methodology For this purpose, it is tried to evaluate the capabilities of the pedestrian-orientation of the historical axis of Imam Street in Semnan city, using available criteria of previous studies and experiments. Results and discussion The results showed that the strengths create opportunities for the use of opportunities on this historic axis and the ability to become a pedestrian. Then, the criteria for improving the pedestrian-centered quality of the study were prioritized using hierarchical analysis (AHP), which include permeability and access, variety of user and activity, body structure and pathway. Conclusion In the end, based on studies and analyzes, a proposed plan has been proposed to improve the pedestrian capability of the axis, which can provide a good basis for facilitating and encouraging pedestrians and tourism development.