Abstract:
حق بر آموزش و حفاظت از محیط زیست، از مصادیق نسل سوم حقوق بشر است که در بهرهمندی از توسعه پایدار موثر میباشد و آلودگی محیط زیست، حیات همه موجودات زنده را به خطر می اندازد. هدف پژوهش، بررسی راهکارهای تحقق این حق با آموزش حفاظت از محیط زیست به دانشآموزان مقطع ششم ابتدایی است. این پژوهش، با بهره مندی از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی-میدانی درصدد پاسخگویی به این سوال است که چالشها و ضرورت آموزش محیط زیست به عنوان یک حق بشری، به دانشآموزان مقطع ششم ابتدایی چیست؟ طبق نتایج بدست آمده، آموزشمحیط زیست در نظام آموزشی کنونی، هدفمند و باعث تحقق فرهنگ محیط زیست محور نمی گردد. دادههای این پژوهش با بررسی اسناد محیط زیستی و حقوق بشری در حقوق بینالملل و حقوق ایران، ارائه پرسشنامه به 400 نفر، از دانشآموز تهرانی، در سال 1398 به دست امده است. جهت روایی و اعتبار دادهها، روش اعتبار صوری و آلفای کرونباخ و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم-افزارهای اس.پی.اس.اس و اکسل استفاده شد که نشان می دهد برخورداری از شهروندان مسئول، تحقق توسعه پایدار با آموزش این موارد از سنین 11تا 12 سال می تواند محقق گردد. چون دانش اموزان از این سن، توانایی درک، یادگیری و راهکاریابی را پیدا کرده اند و در ابتدای مسیر مسئولیتپذیری و قانونمداری هستند، ازهمین رو آموزشِ ایشان، نسلی آگاه با تفکری نقاد و موثر جهت تحققِ تغییری سازنده پدید میآورد که با برنامهریزی دقیق، تالیف کتب و ترغیب دانشآموزان به تفکر انتقادی، کسب آگاهی، گفتوگو و مشارکت فعال بهتر میسر میگردد.
The right to education and protection of the environment is an example of the third generation of human right which are effective in benefiting sustainable development and any pollution will endanger the life of every creature. The aim of this research is to study the procedures of achieving these rights by teaching environmental protection to sixth-grade elementary school students. This research by using descriptive-analytical-field method is answering this question that what are the challenges and necessities of the environmental education for sixth-grade students? Based on this research, the current environmental education in the educational system is not purposeful and does not create an environment-oriented culture. Research data were collected by studying environmental and human rights documents according to international law and Iranian law, as well as data from examining a questionnaire of 400 students in Tehran 1398. The face validation method and Cronbach Alpha were used for data reliability and validity, then for data analysis, SPSS and Excel software were used. The results show that having responsible citizens, furtherance of sustainable development can be achieved by teaching methods of environmental protection to students of 11 to 12 years old, who are able to perceive, learn and find solutions, as they can accept responsibility and obey the law, educating them creates a conscious generation with critical thinking and effective in bringing about constructive changes. These can be achieved by having precise educational planning, writing new books, encouraging Students to critical thinking, increasing awareness, dialogue and active social participation.