Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی برنامه آموزش گروهی مداخله روانشناسی مثبتگرا و آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و تابآوری نوجوانان دختر در قرنطینه پاندمی کرونا انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود که مجموعاً 90 نفر دختر نوجوان با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه مساوی (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه هر گروه 30 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی آموزش فراشناخت به شکل ترکیبی بسته آموزشی ولز و رابینیا را در هشت جلسه 90 دقیقهای به صورت هفتگی و گروه آزمایش روانشناسی مثبتگرا بسته ترکیبی چراغیان (1393) و بسته آموزشی (AFMAS) در 9 جلسه 90 دقیقهای به صورت هفتگی دریافت کردند. هر سه گروه در سه مرحلهی پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری سه ماهه با استفاده از پرسشنامههای میزان اضطراب بک (1990) و تابآوری کونور- دیویدسون (2003) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان دادند که آموزش گروهی روانشناسی مثبتگرا (91/10=F، 002/0=P) و فراشناخت (92/11=F، 001/0=P) بر میزان اضطراب و آموزش گروهی روانشناسی مثبتگرا (50/16=F، 001/0=P) و فراشناخت (77/12=F، 001/0=P) بر میزان تابآوری موثر بود و در میزان تاثیر بین دو آموزش تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: بنابراین نتیجهگیری شد که هر دو روش آموزش مثبتگرا و فراشناخت بر کاهش میزان اضطراب و افزایش تابآوری نوجوانان دختر موثر بودهاند
Aim: This study aimed to compare the effectiveness of group training plan of positive psychology intervention and metacognition training on anxiety and resilience of female adolescents in Coronavirus pandemic quarantine. Methods: This study was quasi-experimental with a pre-test-post-test design, a control group and a follow-up period. A total of 90 adolescent girls were selected by multi-stage cluster random sampling method, and were randomly assigned into three equal groups (two experimental groups and one control group, and each group included 30 people. The experimental group of metacognition received the combined training package of Wales and Robinia training package in eight sessions of 90 minutes per week, and the experimental group of positive psychology received the combined package of Cheraghian (2014) and the training package (AFMAS) in 9 sessions of 90 minutes per week. All three groups were evaluated in three stages pre-test, post-test, and a three-month follow-up using Anxiety Scale (1990) and Connor-Davidson (2003) Resilience Scale Measure. The data were analyzed using repeated-measures analysis of variance. Results: The findings indicated that group training of positive psychology (F = 10.91, P = 0.002) and metacognition (F = 11.92, P = 0.001) was effective on anxiety, and group training of positive psychology (F=16.50, P = 0.001) and metacognition (F = 812.77, P = 0.001) were effective on the level of resilience. And there was no significant difference between the effects of the two types of training. Conclusion: It was accordingly concluded that both positive and metacognitive training methods were effective in reducing anxiety and increasing the resilience of female adolescents.
Machine summary:
مرور پيشينه هاي تجربي نشان دادند که آموزش روان درماني مثبت نگر اضطراب ، پرخاشگري و افسردگي را کاهش و موجب افزايش خود مهارگري ، 1 تاب آوري و بهزيستي ذهني نوجوانان روان رنجور، در کوتاه مدت و بلند مدت شد (هاشمي، صالحي و بابايي، ١٣٩٨، اولاد قباد، ١٣٩٩، ديجکسترا، کيز، گراف و تن هاو، ٢٠١٩، مراديزاده ، ويسکرمي، ميردريکوند، قدم پور و غضنفري، ١٣٩٨، تجاد جلاردو، بلاسکو، ترلس ندال و الساينت ، ٢٠٢٠، انوري و سرداري، ١٣٩٨).
از اينرو درمان فراشناختي، روش هاي درماني موثر هستند که منجر به بهبود علايم روان شناختي اختلال اضطراب فراگير، افسردگي، افزايش شادکامي و درگيري تحصيلي ٢ شدند (مهاجري اول ، ١٣٩٨، سپندارنيا، ١٣٩٨، ترسلاند، اووي واندرسون ، ٢٠٢٠، ابوبکري ماکويي، قاسمي، آزادي و عباسي ١٣٩٩، سهرابي فرد، سياهپوش منفرد و کرايي، ١٣٩٨).
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف مقايسه اثربخشي آموزش روانشناسي مثبت گرا و فراشناخت بر ميزان اضطراب و تاب آوري دانش آموزان دختر دوره دوم انجام شد.
نتايج اين تحقيق نشان داد که روانشناسي مثبت گرا بر کاهش ميزان اضطراب و افزايش مولفه هاي کنترل و تاثيرات معنوي تاب آوري اثربخش است .
با اين حال يافته هاي پژوهش نشان داد که آموزش هاي گروهي مفاهيم روانشناسي مثبت گرا و فراشناخت بر کاهش اضطراب و افزايش تاب آوري دانش آموزان در ابعاد کنترل و تاثيرات معنوي موثر بوده اند.
همچنين در مدارس ، کلاسهاي آموزش خانواده ، با محتواي سلامت روان ، در جهت مديريت استرس ، کاهش اضطراب و افزايش تاب آوري دانش آموزان با بهره گيري از آموزش هاي گروهي مفاهيم روانشناسي مثبت گرا و فراشناخت برگزار گردد.