Abstract:
Today, fashion as the most dominant consumption phenomenon, has led to consumerism lifestyle, which is considered as the most harmful lifestyle regarding environmental destruction. Now, the most important question in the future is how can lifestyles be directed to survival and continuity? Sustainable development with the slow-fashion movement in the clothing industry seeks to change the social attitude towards consumption. Hence, the present study has focused on the capabilities and challenges of shared clothing as one of the strategies of sustainable development in the field of clothing for the consumption, under the cultural conditions of our country, using the survey-field method. The statistical population of this study included 300 women aged 18-40 years in Tehran, who were selected by random sampling method. The tool was a researcher-made questionnaire. The questionnaire questions were designed in two parts of the audience's preferences regarding sharing and shareability in the form of 14 open and closed questions. Data were analyzed by Pearson correlation and one-way analysis of variance (ANOVA) using SPSS 22. The results revealed that 55% of the respondents were willing to share clothing with others and 45% were not. Respondents who agreed with sharing were also asked about the criteria for sharing, where 67% of sharing was in the form of donation and charity, followed by an average of 59% of helping protect the environment. Also, at 95% confidence level, a significant relationship was found between degree of education and environmental protection.
مروزه مد بهعنوان غالبترین پدیده مصرفی منجر به سبک زندگی مصرف-
محور شده که از نظر تخریب زیست محیطی، زیانبارترین سبک زندگی
محسوب می شود. حال مهمترین پرسش برای اینده این است که چگونه می-
توان انتقال سبک های زندگی به سمت بقا و تداوم را مدیریت کرد. توسعه پایدار
با نظریه مد ارام در صنعت پوشاک، سعی در تغییر نگرش اجتماعی نسبت به
مصرف دارد. ازاینرو پژوهش حاضر به بررسی قابلیت ها و چالش های اشتراک
لباس مجلسی به عنوان یکی از راهبردهای توسعه پایدار در زمینه پوشاک و
مرحله مصرف، در شرایط فرهنگی کشورمان با روش پیمایشی-میدانی متمرکز
شده است. جامعهی اماری پژوهش شامل 300 نفر خانم 18 تا 40 سال در
شهر تهران بود که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار
اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته بود. طراحی سوالات پرسشنامه، در دو
بخش سلایق مخاطب در مورد اشتراکگذاری و اشتراکپذیری در قالب 14
سوال باز و بسته پاسخ تدوین شد. تجزیه وتحلیل داده ها به روش همبستگی
پیرسون و تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA) با نرمافزار SPSS انجام
شد. نتایج نشان داد 55 درصد پاسخگویان تمایل به اشتراکگذاری لباس با
دیگران و 45 % مخالف ان بودند. از پاسخگویانی که موافق با اشتراک گذاری
بودند، معیار اشتراکگذاری نیز سوال شد که 67 % اشتراکگذاری به صورت اهدا
و خیریه و بعد از ان میانگین 59 % کمک به حفظ محیطزیست از معیارهای
پاسخگویان موافق برای اشتراکگذاری بود. همچنین با 95 % اطمینان، بین
مدرک تحصیلی با حفظ محیطزیست رابطه معناداری وجود داشت.